Language, ideology and world Englishes an analysis of 8th grade ELT materials in Finland

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS2014) ohjaa oppilaita tutustumaan englanninkielisen maailman kielivariantteihin ja kulttuureihin. Englanninopetus Suomessa on kuitenkin pitkään keskittynyt brittienglannin ja niin sanotun ’standardikielen’ ympärille. Tämä tutkielma keskittyy kahteen y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palokangas, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86085
_version_ 1826225803851988993
author Palokangas, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palokangas, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palokangas, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palokangas, Anna
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS2014) ohjaa oppilaita tutustumaan englanninkielisen maailman kielivariantteihin ja kulttuureihin. Englanninopetus Suomessa on kuitenkin pitkään keskittynyt brittienglannin ja niin sanotun ’standardikielen’ ympärille. Tämä tutkielma keskittyy kahteen yläkoulun englannin oppimateriaaliin ja niissä esiintyviin kieli-ideologioihin. Tavoitteena on selvittää, miten englannin variantit tuodaan esille äänitiedostoissa, teksteissä ja kuvissa. Englannin varianteilla viitataan tässä työssä kielelliseen monimuotoisuuteen, sekä kieliyhteisöjen että yksilöiden välillä. Tutkimus on laadullinen ja soveltaa kriittistä diskurssianalyysia, keskiössä ollen multimodaalisuus. Tutkielman tulokset osoittavat, että 91,3 prosenttia materiaalien äänitiedostoista koostuu britti-, australian- ja amerikanenglannista. Brittienglannilla on erityisen suuri painotus ääntämisen opetuksessa. Vaikka materiaaleja läpileikkaa länsimainen kulttuuri ja ’standardi’ englannin normatiivisuus, on myös pyrkimyksiä kulttuurien väliseen keskusteluun ja valta-asetelmien avaamiseen. Materiaalien heterogeenisyys viittaa siihen, että oppimateriaalien laatijoilla on hyvin moninaisia tulkintoja opetussuunnitelman tavoitteista. Tämä herättää kysymyksiä kirjoitusprosessia ohjaavien dokumenttien riittävyydestä sekä ennen kaikkea, opettajien kriittisestä roolista luokkahuonetodellisuuden rakentajina.
first_indexed 2023-03-22T09:57:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palokangas, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-22T07:18:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-22T07:18:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS2014) ohjaa oppilaita tutustumaan englanninkielisen maailman kielivariantteihin ja kulttuureihin. Englanninopetus Suomessa on kuitenkin pitk\u00e4\u00e4n keskittynyt brittienglannin ja niin sanotun \u2019standardikielen\u2019 ymp\u00e4rille. T\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy kahteen yl\u00e4koulun englannin oppimateriaaliin ja niiss\u00e4 esiintyviin kieli-ideologioihin. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten englannin variantit tuodaan esille \u00e4\u00e4nitiedostoissa, teksteiss\u00e4 ja kuvissa. Englannin varianteilla viitataan t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kielelliseen monimuotoisuuteen, sek\u00e4 kieliyhteis\u00f6jen ett\u00e4 yksil\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus on laadullinen ja soveltaa kriittist\u00e4 diskurssianalyysia, keski\u00f6ss\u00e4 ollen multimodaalisuus. \n\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 91,3 prosenttia materiaalien \u00e4\u00e4nitiedostoista koostuu britti-, australian- ja amerikanenglannista. Brittienglannilla on erityisen suuri painotus \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa. Vaikka materiaaleja l\u00e4pileikkaa l\u00e4nsimainen kulttuuri ja \u2019standardi\u2019 englannin normatiivisuus, on my\u00f6s pyrkimyksi\u00e4 kulttuurien v\u00e4liseen keskusteluun ja valta-asetelmien avaamiseen. Materiaalien heterogeenisyys viittaa siihen, ett\u00e4 oppimateriaalien laatijoilla on hyvin moninaisia tulkintoja opetussuunnitelman tavoitteista. T\u00e4m\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 kirjoitusprosessia ohjaavien dokumenttien riitt\u00e4vyydest\u00e4 sek\u00e4 ennen kaikkea, opettajien kriittisest\u00e4 roolista luokkahuonetodellisuuden rakentajina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-22T07:18:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-22T07:18:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ELT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English varieties", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "world Englishes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303222235", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ideologiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "variaatio (kieli)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ideologies", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "variation (linguistics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86085
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65fa45b7-6e48-4543-ba6f-f52431ce1a00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303222235.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palokangas, Anna Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland ELT English varieties teaching material world Englishes Englannin kieli English 301 ideologiat englannin kieli opetus oppimateriaali variaatio (kieli) ideologies English language teaching and instruction study material variation (linguistics)
title Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
title_full Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
title_fullStr Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
title_full_unstemmed Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
title_short Language, ideology and world Englishes
title_sort language ideology and world englishes an analysis of 8th grade elt materials in finland
title_sub an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
title_txtP Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
topic ELT English varieties teaching material world Englishes Englannin kieli English 301 ideologiat englannin kieli opetus oppimateriaali variaatio (kieli) ideologies English language teaching and instruction study material variation (linguistics)
topic_facet 301 ELT Englannin kieli English English language English varieties englannin kieli ideologiat ideologies opetus oppimateriaali study material teaching and instruction teaching material variaatio (kieli) variation (linguistics) world Englishes
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86085 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303222235
work_keys_str_mv AT palokangasanna languageideologyandworldenglishesananalysisof8thgradeeltmaterialsinfinland