Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijöiden teemahaastattelua,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautamäki, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86082
_version_ 1826225701291819008
author Hautamäki, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hautamäki, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hautamäki, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hautamäki, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijöiden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen yhteydessä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti lämpimän vuorovaikutuksen, lapsen tunnesäätelyn tukemisen, oppimisympäristön ja vertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnesäätelyä tuettiin sekä ennakoivasti että tunteen syntyessä lapsen tunteet hyväksyen, myötäeläen ja tunteen taustalla olevia syitä ymmärtäen. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi nousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama ennakoiva tunteiden säätely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että emotionaalisesti lämmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiselle. Aikuisen hyvät tunnetaidot ovat merkittävä voimavara haastavien tilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja vaikuttavat myönteisesti työssä jaksamiseen sekä lapsen sosioemotionaalisten taitojen tuen toteutumiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-22T07:09:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-22T07:09:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86082", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ajatuksia aikuisen tuen ja h\u00e4nen omien \ntunnetaitojensa merkityksest\u00e4 lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. \nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen \nty\u00f6ntekij\u00f6iden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen \nyhteydess\u00e4 touko-kes\u00e4kuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista \nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \n Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten \nsosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti l\u00e4mpim\u00e4n \nvuorovaikutuksen, lapsen tunnes\u00e4\u00e4telyn tukemisen, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ja \nvertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnes\u00e4\u00e4tely\u00e4 tuettiin sek\u00e4 ennakoivasti ett\u00e4 \ntunteen syntyess\u00e4 lapsen tunteet hyv\u00e4ksyen, my\u00f6t\u00e4el\u00e4en ja tunteen taustalla \nolevia syit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4en. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi \nnousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama \nennakoiva tunteiden s\u00e4\u00e4tely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus. \n Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 emotionaalisesti \nl\u00e4mmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen \ntukemiselle. Aikuisen hyv\u00e4t tunnetaidot ovat merkitt\u00e4v\u00e4 voimavara haastavien \ntilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja \nvaikuttavat my\u00f6nteisesti ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen sek\u00e4 lapsen sosioemotionaalisten \ntaitojen tuen toteutumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-22T07:09:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-22T07:09:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalisten taitojen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisen tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksest\u00e4 lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303222232", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86082
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/180281a9-8500-490a-9a39-8c269fa82024\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303222232.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautamäki, Satu Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa sosioemotionaalisten taitojen tukeminen aikuisen tunnetaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnetaidot sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus tunteet lapset (ikäryhmät) sosiaaliset taidot vuorovaikutus vertaissuhteet tunne-elämän kehitys
title Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_full Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_short Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_sort varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
title_txtP Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
topic sosioemotionaalisten taitojen tukeminen aikuisen tunnetaidot Erityispedagogiikka Special Education 101 tunnetaidot sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus tunteet lapset (ikäryhmät) sosiaaliset taidot vuorovaikutus vertaissuhteet tunne-elämän kehitys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aikuisen tunnetaidot lapset (ikäryhmät) sosiaaliset taidot sosioemotionaaliset taidot sosioemotionaalisten taitojen tukeminen tunne-elämän kehitys tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus vertaissuhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86082 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303222232
work_keys_str_mv AT hautamäkisatu varhaiskasvatuksenhenkilöstönajatuksiaaikuisentuenjatunnetaitojenmerkityksestälast