“Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa seksuaalista häirintää voi heidän mielestään kohdata, miten seksuaaliseen häirintään...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Valjakka, Saara, Ilvesaro, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86052
_version_ 1828193037588627456
author Valjakka, Saara Ilvesaro, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valjakka, Saara Ilvesaro, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valjakka, Saara Ilvesaro, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valjakka, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa seksuaalista häirintää voi heidän mielestään kohdata, miten seksuaaliseen häirintään voi puuttua ja minkälaisia huolia oppilailla on seksuaalisen häirintään liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yksi kuudesluokka ja yksi kahdeksasluokka kahdesta eteläsuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 oppilasta, joista 17 oli kuudesluokkalaisia ja 17 kahdeksasluokkalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin esseen muodossa ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista pitävät yleisimpinä seksuaalisen häirinnän ilmenemismuotoina sopimattomien kuvien näyttämistä sekä koskemista. Oppilaiden mielestä seksuaalista häirintää voi kohdata melkein missä paikassa tahansa, mutta yleisimpinä paikkoina pidettiin koulua ja julkisia paikkoja. Useimmat oppilaista kertoisivat seksuaalisen häirinnän kohtaamisesta joko luotettavalle aikuiselle, opettajalle tai poliisille. Oppilaiden vastauksissa ilmeni myös paljon seksuaaliseen häirintään liittyviä huoliajatuksia. Oppilaat ymmärtävät seksuaalista häirintää voivan tapahtua kenelle tahansa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Lisäksi useimmat oppilaista tiedostavat seksuaalisen häirinnän olevan väärin ja vakavasti otettava ilmiö, mutta osa vastaajista esitti huolen siitä, että ilmiötä ei oteta tarpeeksi vakavasti.
first_indexed 2023-03-21T21:02:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valjakka, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilvesaro, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-21T06:40:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-21T06:40:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta h\u00e4irinn\u00e4st\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten oppilaat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t seksuaalisen h\u00e4irinn\u00e4n, miss\u00e4 paikoissa seksuaalista h\u00e4irint\u00e4\u00e4 voi heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n kohdata, miten seksuaaliseen h\u00e4irint\u00e4\u00e4n voi puuttua ja mink\u00e4laisia huolia oppilailla on seksuaalisen h\u00e4irint\u00e4\u00e4n liittyen. \nTutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Tutkimukseen osallistui yksi kuudesluokka ja yksi kahdeksasluokka kahdesta etel\u00e4suomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 34 oppilasta, \njoista 17 oli kuudesluokkalaisia ja 17 kahdeksasluokkalaisia. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin esseen muodossa ja aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTulosten mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista pit\u00e4v\u00e4t yleisimpin\u00e4 seksuaalisen h\u00e4irinn\u00e4n ilmenemismuotoina sopimattomien kuvien n\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 koskemista. Oppilaiden mielest\u00e4 seksuaalista h\u00e4irint\u00e4\u00e4 voi kohdata melkein miss\u00e4 paikassa tahansa, mutta yleisimpin\u00e4 paikkoina pidettiin koulua ja julkisia paikkoja. Useimmat oppilaista kertoisivat seksuaalisen \nh\u00e4irinn\u00e4n kohtaamisesta joko luotettavalle aikuiselle, opettajalle tai poliisille.\nOppilaiden vastauksissa ilmeni my\u00f6s paljon seksuaaliseen h\u00e4irint\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 huoliajatuksia. Oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t seksuaalista h\u00e4irint\u00e4\u00e4 voivan tapahtua kenelle tahansa i\u00e4st\u00e4 ja sukupuolesta riippumatta. Lis\u00e4ksi useimmat oppilaista tiedostavat seksuaalisen h\u00e4irinn\u00e4n olevan v\u00e4\u00e4rin ja vakavasti otettava ilmi\u00f6, mutta osa vastaajista esitti huolen siit\u00e4, ett\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 ei oteta tarpeeksi vakavasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-21T06:40:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-21T06:40:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cSit\u00e4 ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei\u201d : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta h\u00e4irinn\u00e4st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303212202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalinen h\u00e4irint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalioikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86052
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:58Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f5c7cb3-d644-44ee-9775-32d4f6b2cab2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303212202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valjakka, Saara Ilvesaro, Anni “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 seksuaalinen häirintä seksuaalioikeudet seksuaalisuus seksuaalinen kehitys
title “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_full “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_fullStr “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_full_unstemmed “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_short “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei”
title_sort sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei 6 ja 8 luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_sub 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
title_txtP “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 seksuaalinen häirintä seksuaalioikeudet seksuaalisuus seksuaalinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education seksuaalinen häirintä seksuaalinen kehitys seksuaalioikeudet seksuaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86052 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303212202
work_keys_str_mv AT valjakkasaara sitäeivoiitsevalitajoutuukokohteeksivaiei6ja8luokkalaistenajatuksiaseksuaalisestah