”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämistä oppimis- ja ohjauskeskuksen ohjaavien opettajien tekemässä lähikouluyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa rooleissa ohjaavat opettajat toimivat lähikouluyhteistyössä sekä millaisia haas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jääskeläinen, Nelli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86050
_version_ 1826225697436205056
author Jääskeläinen, Nelli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jääskeläinen, Nelli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jääskeläinen, Nelli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jääskeläinen, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämistä oppimis- ja ohjauskeskuksen ohjaavien opettajien tekemässä lähikouluyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa rooleissa ohjaavat opettajat toimivat lähikouluyhteistyössä sekä millaisia haasteita he kokevat rooleissaan. Tutkimuksen yksilö- tai parihaastatteluihin osallistui seitsemän ohjaavaa opettajaa oppimis- ja ohjauskeskus Valterin eri toimipisteistä. Kerätty haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi ohjaavan opettajan roolia, jotka olivat tiedonantaja, ajatusten avartaja, kanssakulkija, muutosagentti sekä moniäänisyyden turvaaja. Ohjaavat opettajat olivat kohdanneet lähikouluyhteistyön aikana haasteita liittyen lähikoulujen opettajien tietojen tai taitojen puutteisiin, heidän ajattelunsa tai toimintansa muuttamiseen, kumppanuuden rakentamiseen, sitoutumattomuuteen ja rakenteisiin sekä yhteistyön eri osapuolten välisiin ristiriitatilanteisiin. Tutkimuksen tuloksena muodostuneet ohjaavien opettajien erilaiset roolit voidaan nähdä toisiaan täydentävänä kokonaisuutena, jonka avulla erilaisiin lähikoulujen tarpeisiin voidaan vastata joustavasti inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämiseksi. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että ohjaavat opettajat pyrkivät lähestymään yhteistyön aikana esiintyviä haasteita etsimällä niihin mahdollisia ratkaisuja.
first_indexed 2023-03-21T21:02:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-21T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-21T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edist\u00e4mist\u00e4 oppimis- ja ohjauskeskuksen ohjaavien opettajien tekem\u00e4ss\u00e4 l\u00e4hikouluyhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisissa rooleissa ohjaavat opettajat toimivat l\u00e4hikouluyhteisty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 millaisia haasteita he kokevat rooleissaan. Tutkimuksen yksil\u00f6- tai parihaastatteluihin osallistui seitsem\u00e4n ohjaavaa \n opettajaa oppimis- ja ohjauskeskus Valterin eri \n toimipisteist\u00e4. Ker\u00e4tty haastatteluaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisesti. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi ohjaavan opettajan roolia, jotka olivat tiedonantaja, ajatusten avartaja, kanssakulkija, muutosagentti sek\u00e4 moni\u00e4\u00e4nisyyden turvaaja. Ohjaavat opettajat olivat kohdanneet l\u00e4hikouluyhteisty\u00f6n aikana haasteita liittyen l\u00e4hikoulujen opettajien tietojen tai taitojen puutteisiin, heid\u00e4n ajattelunsa tai toimintansa muuttamiseen, kumppanuuden rakentamiseen, sitoutumattomuuteen ja rakenteisiin sek\u00e4 yhteisty\u00f6n eri osapuolten v\u00e4lisiin \nristiriitatilanteisiin. Tutkimuksen tuloksena muodostuneet ohjaavien opettajien erilaiset roolit voidaan n\u00e4hd\u00e4 toisiaan t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 kokonaisuutena, jonka avulla erilaisiin l\u00e4hikoulujen tarpeisiin voidaan vastata joustavasti inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edist\u00e4miseksi. Tulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 ohjaavat opettajat pyrkiv\u00e4t l\u00e4hestym\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6n aikana esiintyvi\u00e4 haasteita etsim\u00e4ll\u00e4 niihin mahdollisia ratkaisuja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-21T06:34:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-21T06:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaava opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKyll\u00e4h\u00e4n t\u00e4\u00e4 on semmosta, v\u00e4h\u00e4n niinkun semmosta kameleonttity\u00f6t\u00e4\u201d : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edist\u00e4jin\u00e4 l\u00e4hikouluyhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303212200", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsultointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86050
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12753540-3c6e-442c-878a-fa32df91069f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303212200.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jääskeläinen, Nelli ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä inklusiivinen kasvatus lähikoulu ohjaava opettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 konsultointi inkluusio yhteistyö
title ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_full ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_fullStr ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_full_unstemmed ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_short ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä”
title_sort kyllähän tää on semmosta vähän niinkun semmosta kameleonttityötä ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_sub ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
title_txtP ”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
topic inklusiivinen kasvatus lähikoulu ohjaava opettaja Erityispedagogiikka Special Education 101 konsultointi inkluusio yhteistyö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inklusiivinen kasvatus inkluusio konsultointi lähikoulu ohjaava opettaja yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86050 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303212200
work_keys_str_mv AT jääskeläinennelli kyllähäntääonsemmostavähänniinkunsemmostakameleonttityötäohjaavatopettajatinkl