"Tieto lisää tuskaa" teknostressi turvallisuusvalvomotyöskentelyssä

Teknologia on läsnä yhä enemmän arjessamme niin vapaa-ajalla kuin työympäristössäkin. Se on myös muuttanut ihmisten elämää, ammatteja sekä työn tekemisen tapoja merkittävästi. Teknologia on tuonut mukanaan paljon positiivisia vaikutuksia, muun muassa tehostanut työntekoa sekä tehnyt siitä helpompaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantalainen, Vilma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85914
Description
Summary:Teknologia on läsnä yhä enemmän arjessamme niin vapaa-ajalla kuin työympäristössäkin. Se on myös muuttanut ihmisten elämää, ammatteja sekä työn tekemisen tapoja merkittävästi. Teknologia on tuonut mukanaan paljon positiivisia vaikutuksia, muun muassa tehostanut työntekoa sekä tehnyt siitä helpompaa. Teknologialla on kuitenkin myös kääntöpuolensa, se niin kutsuttu pimeä puoli. Tätä teknologian pimeää puolta nimitetään teknostressiksi, jota aiheutuu yksilölle teknologian käytön seurauksena. Teknostressiä on tutkittu jokseenkin jo 1980-luvulta lähtien, mutta siihen on vasta lähivuosina alettu kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota. Teknostressi on siis yksi stressin alalajeista ja sen voidaan nähdä muodostuvan yksilön ja ympäristön välisen vuorovaikutuksen seurauksena. Siten tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu stressistä ja teknostressistä. Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, miten teknostressi ilmenee sellaisessa työympäristössä, jossa ihminen on jatkuvasti teknologian kanssa vuorovaikutuksessa. Lisäksi yksilön teknostressin lieventämiskeinoja kartoitettiin. Teknostressiä tutkittiin eräässä suomalaisessa turvallisuusalan turvallisuusvalvomossa. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan turvallisuusvalvomon työntekijät kokivat teknostressiä, erityisesti teknoylikuormituksen osalta. Turvallisuusvalvomon teknologian nähtiin kuitenkin myös helpottavan ja tehostavan valvomotyöskentelyä huomattavasti. Tutkimuksen tulokset viittaavat lisäksi siihen, että turvallisuusvalvomon työntekijät pystyvät itsenäisesti vaikuttamaan kokemaansa teknostressiin työympäristössään. Hyödyllisiksi mielletyt keinot olivat etenkin priorisointi, toisen auttaminen sekä tilanteen hyväksyminen. Technology is increasingly present in our everyday lives, both in our free time and in the work environment. It has also significantly changed people's lives, professions and ways of working. Technology has brought with it a lot of positive effects, for example, making work more efficient and easier. However, technology also has its flip side, so-called dark side. This dark side of technology is called technostress, which is caused to the individual as a result of the use of technology. Technostress has been studied more or less since the 1980s, but recently it has gained more attention. Thus, technostress is one type of stress and can be seen to be formed as a result of the interaction between the individual and the environment. Hence, the theoretical framework of the study consists of stress and technostress. This Master's thesis examined how technostress manifests itself in a work environment where people are constantly interacting with technology. In addition, the individual coping mechanisms for mitigating technostress were explored. Technostress was studied in a Finnish security control room. The study was conducted as a qualitative study through thematic interviews. According to the results of the study, the employees of the security control room experienced technostress, especially with regard to techno-overload. However, the technology of the security control room was also seen to make control room work considerably easier and more efficient. In addition, the results of the study suggest that the employees of the security control room are able to independently influence the technostress they experience in their work environment. The methods considered useful to mitigate technostress were, in particular, prioritization, helping the other person and accepting the situation.