Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen sisällöistä sekä luokanopettajan toiminnasta ajanmukaisena mediakasvattajana....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Henriksson, Rita, Kallio-Kangas, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85787
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen sisällöistä sekä luokanopettajan toiminnasta ajanmukaisena mediakasvattajana. Maailmanlaajuinen koronapandemia ja käynnissä oleva Ukrainan sota johdattelivat tarkastelemaan ilmiötä ajankohtaisuuden näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa. Joustavasti teemoitelluissa haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella, vaiheittaisella analyysimenetelmällä hyödyntäen tutkijatriangulaatiota. Tutkimus toteutettiin laadullista, fenomenografista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimustulosten mukaan luokanluokanopettajien käsitykset ajankohtaisesta mediakasvatuksesta jakaantuivat viiteen kategoriaan. Ajankohtaisia mediakasvatuksen sisältöjä ovat mediakriittisyys, tulevaisuuden taidot ja ympäröivän yhteiskunnan ilmiöt oppilaiden arjessa. Luokanopettajan mediakasvattajana toimimisessa merkityksellistä on opettajan mediatiedon ja – taidon ajantasaisuus sekä yhteistyö. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat vastuuntuntoisesti mediakasvatukseen ja ovat hyvin tietoisia siihen kuuluvista sisällöistä. Lisäksi he huomioivat opetuksessa monipuolisia työskentelytapoja, ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja oppilaiden vapaa-ajan mediakokemuksia.