Peruskoulun opettajien työn kuormittavuus mielipidekirjoituksissa

Opettajien työn kuormittavuudesta sekä työtehtävien laajentumisesta on keskusteltu paljon viime vuosina. Kuormittavuus lisää opettajien stressaantumista sekä uupumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena opettajien työn kuormittavuus näyttäytyy mielipidekirjoituksissa. Tarkemmi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Viinikka, Anne-Marjaana, Nuotio, Pirjo
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85704
Kuvaus
Yhteenveto:Opettajien työn kuormittavuudesta sekä työtehtävien laajentumisesta on keskusteltu paljon viime vuosina. Kuormittavuus lisää opettajien stressaantumista sekä uupumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena opettajien työn kuormittavuus näyttäytyy mielipidekirjoituksissa. Tarkemmin perehdyimme toisaalta siihen, millaisia opettajien kuormittavuustekijät olivat ja toisaalta siihen, miten organisaatiossa tuetaan opettajan palautumista mielipidekirjoitusten mukaan. Tässä tutkimuksessa yhdistimme opettajanimikkeen alle luokanopettajan-, erityisopettajan- ja aineenopettajan ammattinimikkeet. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisena suuntauksena oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 eri medioista mielipidekirjoitusten muodossa, joita oli yhteensä 18 kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Opettajia kuormittivat mielipidekirjoitusten mukaan vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, väkivalta ja kiusaaminen sekä oppilaiden psyykkiset haasteet. Opettajat kaipasivat organisaation tukea työn mitoitukseen, oman osaamisen puutteeseen ja vähäiseen palautumiseen. Opetushenkilöstön uupumus toi esiin kyynistymistä, ahdistuneisuutta sekä työstressiä.