Median modernit ansaintamallit miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisestä printistä nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden käyttö vaihtelee, joten tavoitteena tutkimuksessa on selvittää, voiko media tehostaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Arjanmaa, Saku
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85685
_version_ 1826225798303973376
author Arjanmaa, Saku
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Arjanmaa, Saku Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Arjanmaa, Saku Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Arjanmaa, Saku
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisestä printistä nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden käyttö vaihtelee, joten tavoitteena tutkimuksessa on selvittää, voiko media tehostaa omaa maksumuurien käyttöään. Aineistona toimii Kauppalehden juttusarja, joka pyrkii tilauksien kerryttämiseen tuottamalla kohdistettua lisäarvoa lukijakunnalle juttusarjan sisällä. ”Kalastelu” toimii yleisimpänä linkkinä tilaajien ja ei-tilaajien välillä. Kohderyhmä on olennaisessa osassa datankeruuseen perustuvassa nykyajan mainonnassa. Journalismin tulee omaksua kohderyhmä-ajattelua mainonnalta ja käyttää dataansa hyväksi tehostaakseen omia ansaintamallejaan. Maksumuureihin pitäisi tämän tutkimuksen perusteella saada mahdollisimman suuren volyymin sijasta törmäämään mahdollisimman suuri määrä kohderyhmään kuuluvia ihmisiä. Analyysin perusteella kohderyhmä-ajattelu linkittyi lisäarvon tuottamiseen, joka on olennainen osa median uusia ansaintamalleja. Muutos ihmisten kulutuskäyttäytymisessä on mediakentän murroksen tärkeimpiä hyödynnettäviä keinoja alan taloudellisen kilpailukyvyn kannalta
first_indexed 2024-09-11T08:52:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Villi, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arjanmaa, Saku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-28T07:02:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-28T07:02:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehtimedian muutosta perinteisest\u00e4 printist\u00e4 nykyaikaan, jossa maksumuurit ovat yleisin ansaintamalli digitaalisessa journalismissa. Syyt maksumuurien olemassaololle ja niiden k\u00e4ytt\u00f6 vaihtelee, joten tavoitteena tutkimuksessa on selvitt\u00e4\u00e4, voiko media tehostaa omaa maksumuurien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n.\nAineistona toimii Kauppalehden juttusarja, joka pyrkii tilauksien kerrytt\u00e4miseen tuottamalla kohdistettua lis\u00e4arvoa \nlukijakunnalle juttusarjan sis\u00e4ll\u00e4. \u201dKalastelu\u201d toimii yleisimp\u00e4n\u00e4 linkkin\u00e4 tilaajien ja ei-tilaajien v\u00e4lill\u00e4.\nKohderyhm\u00e4 on olennaisessa osassa datankeruuseen perustuvassa nykyajan mainonnassa. Journalismin tulee omaksua kohderyhm\u00e4-ajattelua mainonnalta ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 dataansa hyv\u00e4ksi tehostaakseen omia ansaintamallejaan. Maksumuureihin pit\u00e4isi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella saada mahdollisimman suuren volyymin sijasta t\u00f6rm\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollisimman suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 kohderyhm\u00e4\u00e4n kuuluvia ihmisi\u00e4.\nAnalyysin perusteella kohderyhm\u00e4-ajattelu linkittyi lis\u00e4arvon tuottamiseen, joka on olennainen osa median uusia \nansaintamalleja. Muutos ihmisten kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 on mediakent\u00e4n murroksen t\u00e4rkeimpi\u00e4 hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 \nkeinoja alan taloudellisen kilpailukyvyn kannalta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-28T07:02:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-28T07:02:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maksumuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302281945", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ansaintalogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohderyhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkolehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85685
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65d9b136-1aca-4b49-92e8-322dae5dcf1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302281945.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arjanmaa, Saku Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja maksumuuri Journalistiikka Journalism 3133 ansaintalogiikka journalismi media kohderyhmät verkkolehdet
title Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_full Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_fullStr Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_full_unstemmed Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_short Median modernit ansaintamallit
title_sort median modernit ansaintamallit miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_sub miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
title_txtP Median modernit ansaintamallit : miten omien kohderyhmien tiedostaminen voi auttaa tehostamaan maksumuureja
topic maksumuuri Journalistiikka Journalism 3133 ansaintalogiikka journalismi media kohderyhmät verkkolehdet
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka ansaintalogiikka journalismi kohderyhmät maksumuuri media verkkolehdet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85685 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302281945
work_keys_str_mv AT arjanmaasaku medianmodernitansaintamallitmitenomienkohderyhmientiedostaminenvoiauttaatehostamaan