Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista

Ilmastonmuutos ja sen myötä yritysten ympäristövastuu on alkanut mietityttää yhä useampaa kuluttajaa, ja ympäristövastuun markkinointi on lisääntynyt. Erityisesti muotiteollisuuden ympäristöongelmat ovat esillä. Somemarkkinoinnissa käytettyjä ympäristövastuun markkinointikeinoja on tärkeää tutkia, k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kumpulainen, Susanna
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85641
_version_ 1828193210060505088
author Kumpulainen, Susanna
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kumpulainen, Susanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kumpulainen, Susanna Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kumpulainen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Ilmastonmuutos ja sen myötä yritysten ympäristövastuu on alkanut mietityttää yhä useampaa kuluttajaa, ja ympäristövastuun markkinointi on lisääntynyt. Erityisesti muotiteollisuuden ympäristöongelmat ovat esillä. Somemarkkinoinnissa käytettyjä ympäristövastuun markkinointikeinoja on tärkeää tutkia, koska somesisällöillä on suuri vaikutus kuluttajiin. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia keinoja H&M käyttää ympäristövastuun markkinoinnissa Instagramissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli tutustua ilmiöön moniulotteisesti. Aineiston analyysin apuna käytettiin sisällönanalyysia. Aineistona käytettiin H&M:n hm-nimisellä Instagram-tilillä huhtikuussa 2019 julkaistuja kuvajulkaisuja, joissa oli merkintä #HMConscious tai #HMConsciousExclusive. Aineisto järjesteltiin tutkimuksen kannalta mielekkääseen muotoon luokittelemalla. Aineistosta nousi esiin viisi luokkaa: ympäristövastuu, yhteiskunnallinen vastuu, pikamuoti, vaikuttajamarkkinointi ja viraalimarkkinointi. Jokainen 20 julkaisusta kuului 1–3 luokkaan. Tutkimuksessa vertailtiin kymmenen eniten ja kymmenen vähiten tykkäyksiä saanutta julkaisua ja niissä käytettyjä keinoja. Tutkimuksessa havaittiin melko selkeitä eroavaisuuksia eniten ja vähiten tykkäyksiä saaneiden Instagram-julkaisujen välillä. Erityisesti vaikuttajamarkkinoinnilla todettiin olevan yhteys suurempaan tykkäysmäärään.
first_indexed 2023-02-27T21:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpulainen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-27T06:27:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-27T06:27:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85641", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilmastonmuutos ja sen my\u00f6t\u00e4 yritysten ymp\u00e4rist\u00f6vastuu on alkanut mietitytt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 useampaa kuluttajaa, ja ymp\u00e4rist\u00f6vastuun markkinointi on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Erityisesti muotiteollisuuden ymp\u00e4rist\u00f6ongelmat ovat esill\u00e4. Somemarkkinoinnissa k\u00e4ytettyj\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6vastuun markkinointikeinoja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, koska somesis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 on suuri vaikutus kuluttajiin.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia keinoja H&M k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6vastuun markkinoinnissa Instagramissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli tutustua ilmi\u00f6\u00f6n moniulotteisesti. Aineiston analyysin apuna k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nAineistona k\u00e4ytettiin H&M:n hm-nimisell\u00e4 Instagram-tilill\u00e4 huhtikuussa 2019 julkaistuja kuvajulkaisuja, joissa oli merkint\u00e4 #HMConscious tai #HMConsciousExclusive. Aineisto j\u00e4rjesteltiin tutkimuksen kannalta mielekk\u00e4\u00e4seen muotoon luokittelemalla. Aineistosta nousi esiin viisi luokkaa: ymp\u00e4rist\u00f6vastuu, yhteiskunnallinen vastuu, pikamuoti, vaikuttajamarkkinointi ja viraalimarkkinointi. Jokainen 20 julkaisusta kuului 1\u20133 luokkaan.\n\nTutkimuksessa vertailtiin kymmenen eniten ja kymmenen v\u00e4hiten tykk\u00e4yksi\u00e4 saanutta julkaisua ja niiss\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 keinoja. Tutkimuksessa havaittiin melko selkeit\u00e4 eroavaisuuksia eniten ja v\u00e4hiten tykk\u00e4yksi\u00e4 saaneiden Instagram-julkaisujen v\u00e4lill\u00e4. Erityisesti vaikuttajamarkkinoinnilla todettiin olevan yhteys suurempaan tykk\u00e4ysm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-27T06:27:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-27T06:27:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6vastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302271903", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaateteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6vastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85641
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f5f9f0b-d46d-4df9-940e-2cce80710824\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302271903.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kumpulainen, Susanna Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista Markkinointi Marketing 20423 vaateteollisuus Instagram markkinointi sosiaalinen media ympäristövastuu yritysvastuu
title Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
title_full Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
title_fullStr Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
title_full_unstemmed Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
title_short Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa
title_sort ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa havaintoja h m n instagram markkinoinnista
title_sub havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
title_txtP Ympäristövastuun markkinointi sosiaalisessa mediassa : havaintoja H&M:n Instagram-markkinoinnista
topic Markkinointi Marketing 20423 vaateteollisuus Instagram markkinointi sosiaalinen media ympäristövastuu yritysvastuu
topic_facet 20423 Instagram Marketing Markkinointi markkinointi sosiaalinen media vaateteollisuus ympäristövastuu yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85641 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302271903
work_keys_str_mv AT kumpulainensusanna ympäristövastuunmarkkinointisosiaalisessamediassahavaintojahmninstagrammarkki