”Pienet leikit” sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä

Tässä laadullisessa, etnografisella lähestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää sitä, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmiöitä lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat sosiaalista osallisuutta yhteisissä leikeissään. Tutkimuksen keskeisenä lähtökoht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvinen, Kirsi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85628
_version_ 1826225706588176384
author Järvinen, Kirsi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvinen, Kirsi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvinen, Kirsi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvinen, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa, etnografisella lähestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää sitä, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmiöitä lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat sosiaalista osallisuutta yhteisissä leikeissään. Tutkimuksen keskeisenä lähtökohtana ja näkökulmana on ollut sosiaalinen osallisuus osana inkluusion toteumista, joka aiemman tutkimuksen mukaan toteutuu kun yksilö tuntee kuuluvansa yhteisöön ja kokee voivansa vaikuttaa yhteisönsä toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin 5–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä etnografisena havainnointitutkimuksena. Pääosan aineistosta muodostivat havainnointimuistiinpanot ja tutkimusprosessin aikana syntynyt tutkimuspäiväkirja. Osassa leikkitilanteita lasten puhetta ja lasten ääniä nauhoitettiin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Layderin (1998) adaptiivista analyysitapaa, jolla pyritään saattamaan aineisto ja teoria vuoropuheluun keskenään. Tutkimuksen tavoitteena on ollut uusien näkökulmien löytäminen. Tutkimus osoitti sosiaalisen osallisuuden ilmenevän lasten vapaassa leikissä merkityksellisten suhteiden, hyväksynnän, yhteisymmärryksen ja jaetun ilon kautta. Lasten ilmaisema sosiaalinen osallisuus näkyi vapaassa leikissä sanallisina ja sanattomina ystävällisinä tekoina, toisten myönteisenä huomiointina, läheisyytenä, hyväksyntänä, sovinnollisuutena, yhteisymmärryksenä sekä hassutteluna ja huumorina. Tutkimusta lasten kokemasta ja rakentamasta sosiaalisesta osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa ja ”pienissä leikeissä” tulee jatkaa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Kirsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-24T06:27:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-24T06:27:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa, etnografisella l\u00e4hestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmi\u00f6it\u00e4 lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat sosiaalista osallisuutta yhteisiss\u00e4 leikeiss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtana ja n\u00e4k\u00f6kulmana on ollut sosiaalinen osallisuus osana inkluusion toteumista, joka aiemman tutkimuksen mukaan toteutuu kun yksil\u00f6 tuntee kuuluvansa yhteis\u00f6\u00f6n ja kokee voivansa vaikuttaa yhteis\u00f6ns\u00e4 toimintaan. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin 5\u20136-vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4 etnografisena havainnointitutkimuksena. P\u00e4\u00e4osan aineistosta muodostivat havainnointimuistiinpanot ja tutkimusprosessin aikana syntynyt tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirja. Osassa leikkitilanteita lasten puhetta ja lasten \u00e4\u00e4ni\u00e4 nauhoitettiin. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin Layderin (1998) adaptiivista analyysitapaa, jolla pyrit\u00e4\u00e4n saattamaan aineisto ja teoria vuoropuheluun kesken\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena on ollut uusien n\u00e4k\u00f6kulmien l\u00f6yt\u00e4minen.\nTutkimus osoitti sosiaalisen osallisuuden ilmenev\u00e4n lasten vapaassa leikiss\u00e4 merkityksellisten suhteiden, hyv\u00e4ksynn\u00e4n, yhteisymm\u00e4rryksen ja jaetun ilon kautta. Lasten ilmaisema sosiaalinen osallisuus n\u00e4kyi vapaassa leikiss\u00e4 sanallisina ja sanattomina yst\u00e4v\u00e4llisin\u00e4 tekoina, toisten my\u00f6nteisen\u00e4 huomiointina, l\u00e4heisyyten\u00e4, hyv\u00e4ksynt\u00e4n\u00e4, sovinnollisuutena, yhteisymm\u00e4rryksen\u00e4 sek\u00e4 hassutteluna ja huumorina. Tutkimusta lasten kokemasta ja rakentamasta sosiaalisesta osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa ja \u201dpieniss\u00e4 leikeiss\u00e4\u201d tulee jatkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-24T06:27:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-24T06:27:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaa leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dPienet leikit\u201d : sosiaalinen osallisuus 5\u20136 - vuotiaiden lasten vapaassa leikiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302241891", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85628
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54b2c389-7e27-4c0d-9f22-3fb0f4b39b91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302241891.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Kirsi ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä sosiaalinen osallisuus vapaa leikki Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) yhteenkuuluvuus osallisuus leikkiminen varhaiskasvatus etnografia
title ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_full ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_fullStr ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_full_unstemmed ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_short ”Pienet leikit”
title_sort pienet leikit sosiaalinen osallisuus 5 6 vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_sub sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
title_txtP ”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
topic sosiaalinen osallisuus vapaa leikki Erityispedagogiikka Special Education 101 lapset (ikäryhmät) yhteenkuuluvuus osallisuus leikkiminen varhaiskasvatus etnografia
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education etnografia lapset (ikäryhmät) leikkiminen osallisuus sosiaalinen osallisuus vapaa leikki varhaiskasvatus yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85628 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302241891
work_keys_str_mv AT järvinenkirsi pienetleikitsosiaalinenosallisuus56vuotiaidenlastenvapaassaleikissä