Varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten toimintaan osallistumisen yhteys motorisen oppimisen vaikeuksiin

Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisella ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisella yhteyttä motorisen oppimisen vaikeuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kannustuksella on positiivista vaikutusta lapsen fyysiseen ak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väyrynen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85594
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisella ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisella yhteyttä motorisen oppimisen vaikeuksiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kannustuksella on positiivista vaikutusta lapsen fyysiseen aktiivisuuteen ja varhaiskasvatushenkilöstön rooli lasten kokonaisvaltaisen kehityksen sekä terveellisten, fyysisesti aktiivisten elämäntapojen edistämisessä on merkittävä. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa Piilo ‒ tutkimus- ja kehittämishankkeen aineistoa, joka koskee pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seurannan kehittämistä. Aineisto on kerätty vuosina 2019‒2021 pääkaupunkiseudulla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat iältään 4-6-vuotiaita (N=761) ja tietoa heistä kerättiin lapsilta itseltään, heidän huoltajiltansa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Varhaiskasvattajien fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen ja lasten fyysisesti aktiiviseen toimintaan osallistumisen yhteyttä tarkasteltiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja motoriikan taitoryhmien välillä. Tulosten perusteella varhaiskasvattajien kannustuksella ja lasten toimintaan osallistumisella ei ollut vaikutusta lasten motorisen oppimisen vaikeuksiin, mutta varhaiskasvattajien on kuitenkin tärkeää tunnistaa ja tukea motorisia taitoja varhaiskasvatuksessa.