”Meidän täytyis olla ajan hermolla” varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta

Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua. Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saikkonen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586
_version_ 1826225682864144384
author Saikkonen, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saikkonen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saikkonen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saikkonen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua. Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu innovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät innovaatiokasvatuksen ja minkälaisia merkityksiä ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston Innovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa lapsi nähdään aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan toimintaympäristössä. Yksilön oppimista tuetaan toiminnallisin keinon hyödyntäen laaja-alaista osaamista yli perinteisten sisältöalue rajojen. Tutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemältä (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Varhaiskasvatuksen opettajat määrittivät innovaatiokasvatusta sekä toimintakulttuurin, että toimintatapojen avulla. Yhteinen näkemys oli, että innovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sekä haastavaksi tekijöiksi nimettiin resurssit, rakenteet sekä henkilöstön omat asenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja oppimisen sekä innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:58Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korhonen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saikkonen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-22T09:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-22T09:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimm\u00e4isen\u00e4 osana lapsen koulupolkua.\nOppiminen ja sit\u00e4 tukevat toimintatavat tulisi t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen\nmuokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi t\u00e4h\u00e4n on ehdotettu\ninnovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten\nvarhaiskasvatuksen opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t innovaatiokasvatuksen ja mink\u00e4laisia\nmerkityksi\u00e4 ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa.\nTutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston\nInnovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa\nlapsi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan\ntoimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Yksil\u00f6n oppimista tuetaan toiminnallisin keinon\nhy\u00f6dynt\u00e4en laaja-alaista osaamista yli perinteisten sis\u00e4lt\u00f6alue rajojen.\nTutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin\nseitsem\u00e4lt\u00e4 (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla\nteemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nVarhaiskasvatuksen opettajat m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t innovaatiokasvatusta sek\u00e4\ntoimintakulttuurin, ett\u00e4 toimintatapojen avulla. Yhteinen n\u00e4kemys oli, ett\u00e4\ninnovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden\n(2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sek\u00e4\nhaastavaksi tekij\u00f6iksi nimettiin resurssit, rakenteet sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n omat\nasenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja\noppimisen sek\u00e4 innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-22T09:33:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-22T09:33:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatiokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovatiivinen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMeid\u00e4n t\u00e4ytyis olla ajan hermolla\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 innovaatiokasvatuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302221845", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85586
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saikkonen, Laura ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta innovaatiokasvatus innovatiivinen toiminta tulevaisuuden taidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 käsitykset varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
title ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_full ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_fullStr ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_full_unstemmed ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_short ”Meidän täytyis olla ajan hermolla”
title_sort meidän täytyis olla ajan hermolla varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
title_txtP ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
topic innovaatiokasvatus innovatiivinen toiminta tulevaisuuden taidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 käsitykset varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus innovaatiokasvatus innovatiivinen toiminta käsitykset tulevaisuuden taidot varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302221845
work_keys_str_mv AT saikkonenlaura meidäntäytyisollaajanhermollavarhaiskasvatuksenopettajienkäsityksiäinnovaatiokasv