”Meidän täytyis olla ajan hermolla” varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta

Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua. Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saikkonen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586
Description
Summary:Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua. Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu innovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät innovaatiokasvatuksen ja minkälaisia merkityksiä ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston Innovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa lapsi nähdään aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan toimintaympäristössä. Yksilön oppimista tuetaan toiminnallisin keinon hyödyntäen laaja-alaista osaamista yli perinteisten sisältöalue rajojen. Tutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemältä (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Varhaiskasvatuksen opettajat määrittivät innovaatiokasvatusta sekä toimintakulttuurin, että toimintatapojen avulla. Yhteinen näkemys oli, että innovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sekä haastavaksi tekijöiksi nimettiin resurssit, rakenteet sekä henkilöstön omat asenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja oppimisen sekä innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta.