Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perokorpi, Inka, Komulainen, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85557
_version_ 1826225710427013120
author Perokorpi, Inka Komulainen, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perokorpi, Inka Komulainen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perokorpi, Inka Komulainen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perokorpi, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja sen analyysitapa on ongelmalähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuudelta Äidit mukana -hankkeessa toimivalta opettajalta helmikuussa 2022. Haastateltavat olivat luokanopettajia ja ammatillisia opettajia. Äidit opiskelivat lastensa kouluissa alkuopetuksen luokissa. Tutkimus tuotti uutta tietoa Äidit mukana -hankkeesta sekä opettajien kokemuksista kotouttamishankkeen parissa toimimisesta. Opettajat näkivät oman roolinsa kotouttajina myös yhteiskunnallisesti merkityksellisenä. He raportoivat pystyvänsä omalla toiminnallaan edistämään maahanmuuttajaäitien kotoutumista muun muassa kielitaidon kehittämisellä sekä äitien kohtaamisen avulla ja näin auttamaan äitejä pääsemään kiinni työelämään ja osalliseksi yhteiskuntaa. Myös äitien motivaatiolla oli merkitystä oppimisessa ja opintoihin kiinnittymisessä. Kielitaito nähtiin merkityksellisenä kotoutumista edistävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin nostivat esiin vastauksissaan, että kielitaito ei yksin riitä onnistuneeseen kotoutumiseen. Tutkimuksemme aihe on erittäin ajankohtainen ja näkyy merkittävänä koulun arjessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvaessa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen, jotta tulevaisuuden opettajat omaisivat valmiuksia toimia yhä monimuotoistuvammassa koulumaailmassa.
first_indexed 2023-02-21T21:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Perokorpi, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-21T07:04:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-21T07:04:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omista rooleistaan kotouttajana \u00c4idit mukana -hankkeessa sek\u00e4 saada tietoa kotoutumista edist\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Kotoutumista tarkasteltiin yksil\u00f6n ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja sen analyysitapa on ongelmal\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluina kuudelta \u00c4idit mukana -hankkeessa toimivalta opettajalta helmikuussa 2022. Haastateltavat olivat luokanopettajia ja ammatillisia opettajia. \u00c4idit opiskelivat lastensa kouluissa alkuopetuksen luokissa.\n\nTutkimus tuotti uutta tietoa \u00c4idit mukana -hankkeesta sek\u00e4 opettajien kokemuksista kotouttamishankkeen parissa toimimisesta. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t oman roolinsa kotouttajina my\u00f6s yhteiskunnallisesti merkityksellisen\u00e4. He raportoivat pystyv\u00e4ns\u00e4 omalla toiminnallaan edist\u00e4m\u00e4\u00e4n maahanmuuttaja\u00e4itien kotoutumista muun muassa kielitaidon kehitt\u00e4misell\u00e4 sek\u00e4 \u00e4itien kohtaamisen avulla ja n\u00e4in auttamaan \u00e4itej\u00e4 p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n kiinni ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja osalliseksi yhteiskuntaa. My\u00f6s \u00e4itien motivaatiolla oli merkityst\u00e4 oppimisessa ja opintoihin kiinnittymisess\u00e4. Kielitaito n\u00e4htiin merkityksellisen\u00e4 kotoutumista edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Opettajat kuitenkin nostivat esiin vastauksissaan, ett\u00e4 kielitaito ei yksin riit\u00e4 onnistuneeseen kotoutumiseen.\n\nTutkimuksemme aihe on eritt\u00e4in ajankohtainen ja n\u00e4kyy merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 koulun arjessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvaessa. Tutkimuksemme antaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa opettajankoulutuksen kehitt\u00e4miseen, jotta tulevaisuuden opettajat omaisivat valmiuksia toimia yh\u00e4 monimuotoistuvammassa koulumaailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-21T07:04:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-21T07:04:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotouttamisen edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 roolistaan kotouttamisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302211816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotouttaminen (maahanmuuttajat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen (maahanmuuttajat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85557
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a70b953d-73fe-4877-8d02-c99804bc2f43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302211816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perokorpi, Inka Komulainen, Vilma Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä kotouttamisen edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielitaito maahanmuuttajat kotouttaminen (maahanmuuttajat) opettajat kotoutuminen (maahanmuuttajat)
title Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_full Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_fullStr Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_short Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_sort opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
title_txtP Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
topic kotouttamisen edistäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielitaito maahanmuuttajat kotouttaminen (maahanmuuttajat) opettajat kotoutuminen (maahanmuuttajat)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielitaito kotouttaminen (maahanmuuttajat) kotouttamisen edistäminen kotoutuminen (maahanmuuttajat) maahanmuuttajat opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85557 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302211816
work_keys_str_mv AT perokorpiinka opettajienkäsityksiäroolistaankotouttamisenedistäjänä