Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perokorpi, Inka, Komulainen, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85557
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja sen analyysitapa on ongelmalähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuudelta Äidit mukana -hankkeessa toimivalta opettajalta helmikuussa 2022. Haastateltavat olivat luokanopettajia ja ammatillisia opettajia. Äidit opiskelivat lastensa kouluissa alkuopetuksen luokissa. Tutkimus tuotti uutta tietoa Äidit mukana -hankkeesta sekä opettajien kokemuksista kotouttamishankkeen parissa toimimisesta. Opettajat näkivät oman roolinsa kotouttajina myös yhteiskunnallisesti merkityksellisenä. He raportoivat pystyvänsä omalla toiminnallaan edistämään maahanmuuttajaäitien kotoutumista muun muassa kielitaidon kehittämisellä sekä äitien kohtaamisen avulla ja näin auttamaan äitejä pääsemään kiinni työelämään ja osalliseksi yhteiskuntaa. Myös äitien motivaatiolla oli merkitystä oppimisessa ja opintoihin kiinnittymisessä. Kielitaito nähtiin merkityksellisenä kotoutumista edistävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin nostivat esiin vastauksissaan, että kielitaito ei yksin riitä onnistuneeseen kotoutumiseen. Tutkimuksemme aihe on erittäin ajankohtainen ja näkyy merkittävänä koulun arjessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvaessa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen, jotta tulevaisuuden opettajat omaisivat valmiuksia toimia yhä monimuotoistuvammassa koulumaailmassa.