Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä

Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja opetusryhmiä opettavien opettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maunula, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85528
_version_ 1828193037128302592
author Maunula, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Maunula, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Maunula, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Maunula, Meri
datasource_str_mv jyx
description Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja opetusryhmiä opettavien opettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuuden toteutumisesta. Lisäksi haluttiin tietää, millaisia tukikeinoja opettajat käyttävät tukeakseen erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuutta ja mitkä keinot he kokevat toimivimmiksi. Tutkimus on fenomenologis-hermeneuttinen laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kahdeksalta luokanopettajalta puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka opettajat kokivat erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden tarvitsevan tukea osallisuudelleen, toteutui näiden oppilaiden osallisuus kuitenkin samankaltaisesti muiden oppilaiden kanssa isoissa luokissa. Opettajilla oli käytössään monipuolisia keinoja osallisuuden tukemiseen, ja tärkeimmäksi nousi oppilaskohtaisuus, oppilaan kuuntelu ja kohtaaminen. Tutkimuksen mukaan opettajilla on ammattitaitoa tunnistaa osallisuuden haasteet sekä tarttua niihin tehokkaasti oikeilla tukikeinoilla. Isot opetusryhmät eivät sinänsä tuota haastetta erityisen ja tehostetun tuen oppilaan osallisuuden toteutumiselle, vaikka muuta haastetta suuret opetusryhmät voivatkin tuottaa.
first_indexed 2023-02-20T21:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunula, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-20T06:29:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-20T06:29:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85528", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lis\u00e4ksi my\u00f6s osallisuuden esteit\u00e4. Osallisuus j\u00e4\u00e4 kuitenkin usein oppimisen varjoon, eik\u00e4 sen t\u00e4rkeytt\u00e4 aina ymm\u00e4rret\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 isoja opetusryhmi\u00e4 opettavien opettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuuden toteutumisesta. Lis\u00e4ksi haluttiin tiet\u00e4\u00e4, millaisia tukikeinoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tukeakseen erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuutta ja mitk\u00e4 keinot he kokevat toimivimmiksi.\nTutkimus on fenomenologis-hermeneuttinen laadullinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdeksalta luokanopettajalta puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jossa k\u00e4ytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 vaikka opettajat kokivat erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden tarvitsevan tukea osallisuudelleen, toteutui n\u00e4iden oppilaiden osallisuus kuitenkin samankaltaisesti muiden oppilaiden kanssa isoissa luokissa. Opettajilla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n monipuolisia keinoja osallisuuden tukemiseen, ja t\u00e4rkeimm\u00e4ksi nousi oppilaskohtaisuus, oppilaan kuuntelu ja kohtaaminen. \nTutkimuksen mukaan opettajilla on ammattitaitoa tunnistaa osallisuuden haasteet sek\u00e4 tarttua niihin tehokkaasti oikeilla tukikeinoilla. Isot opetusryhm\u00e4t eiv\u00e4t sin\u00e4ns\u00e4 tuota haastetta erityisen ja tehostetun tuen oppilaan osallisuuden toteutumiselle, vaikka muuta haastetta suuret opetusryhm\u00e4t voivatkin tuottaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-20T06:29:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-20T06:29:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "iso luokkakoko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302201788", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tehostettu tuki (opetus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85528
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/154be2f2-7ce6-400a-9057-6c71cf479271\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302201788.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maunula, Meri Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä iso luokkakoko Erityispedagogiikka Special Education 101 tehostettu tuki (opetus) erityinen tuki osallisuus inkluusio erityisoppilaat yleisopetus
title Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_full Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_short Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_sort luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
topic iso luokkakoko Erityispedagogiikka Special Education 101 tehostettu tuki (opetus) erityinen tuki osallisuus inkluusio erityisoppilaat yleisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityisoppilaat inkluusio iso luokkakoko osallisuus tehostettu tuki (opetus) yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85528 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302201788
work_keys_str_mv AT maunulameri luokanopettajienkokemuksiaerityisenjatehostetuntuenoppilaidenosallisuudestajasentuke