Rakenteellinen sosiaalityö työmenetelmänä
Tämän tutkielman aiheena oli tarkastella rakenteellista sosiaalityötä työmenetelmänä. Tutkielma vastaa kysymyksiin miten rakenteellisen sosiaalityön osa-alueet toteutuvat sosiaalityön käytännössä ja miten rakenteellisen sosiaalityön toteutumista voidaan edistää. Tutkielman tutkimusmetodina oli kuv...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85502 |
Summary: | Tämän tutkielman aiheena oli tarkastella rakenteellista sosiaalityötä työmenetelmänä. Tutkielma vastaa kysymyksiin miten rakenteellisen sosiaalityön osa-alueet toteutuvat sosiaalityön käytännössä ja miten rakenteellisen sosiaalityön toteutumista voidaan edistää.
Tutkielman tutkimusmetodina oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto koostui seitsemästä tieteellisestä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdestä väitöskirjasta. Aineisto on analysoitu teorialähtöi-sen viitekehyksen avulla ja viitekehyksenä toimi Anneli Pohjolan (2011) rakenteellisen sosiaalityön osa-alueiden tehtäväjako.
Tutkielman tulosten mukaan rakenteellista sosiaalityötä tekivät lähinnä johtoasemissa olevat sosiaali-työntekijät, joilla oli kytkös poliittisiin- tai luottamustoimiin. Tulosten mukaan rakenteellinen sosiaalityö oli tiedon raportointia vaikuttajille ja ilmiön kanssa toimijoille sekä epäkohtien esiin tuomista julkiseen keskusteluun. Rakenteellisen sosiaalityön toteutuminen tarvitsi sosiaalisia verkostoja ja yhteistyötä mui-den toimijoiden kanssa. Tutkielma osoitti asiakkaan olevan keskiössä palvelujen kehittämisessä sosiaali-työntekijän toimiessa asiakkaan etujen valvoja.
Tutkielman johtopäätöksien mukaan rakenteellinen sosiaalityö jää yksilökeskeisen asiakastyön jalkoihin eikä rakenteellinen sosiaalityö työmenetelmänä ole systemaattinen tapa työskennellä sosiaalialalla. Yh-teiskunnalliseen vaikuttamiseen ei jää aikaa eikä työyhteisön ja -organisaation toimintatavat ole selvät yhteiskunnallisten epäkohtien esiin nostamisessa. Yhteiskunnallinen palvelujärjestelmä ja byrokratia sekä työntekijän asenne ja motivaatio asiakastyössä vaikuttavat asiakkaan edun mukaiseen toimintaan.
|
---|