”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää sekä tietoisuustaitoja ilmiönä sekä tietoisuustaitojen opettamista koulussa. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin tietoisuustaitoja työssään käyttävien opettajien ja tietoisuustaitokouluttajien kokemuksia siitä, miksi he pitivät näiden taitojen opett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tanttu, Minna, Toikkanen, Penniina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85473
_version_ 1826225782332063744
author Tanttu, Minna Toikkanen, Penniina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tanttu, Minna Toikkanen, Penniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tanttu, Minna Toikkanen, Penniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tanttu, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää sekä tietoisuustaitoja ilmiönä sekä tietoisuustaitojen opettamista koulussa. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin tietoisuustaitoja työssään käyttävien opettajien ja tietoisuustaitokouluttajien kokemuksia siitä, miksi he pitivät näiden taitojen opettamista koulussa tärkeänä sekä sitä, millaista osaamista tietoisuustaitojen opettaminen kouluissa edellyttää. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja kouluttajien käytännön kokemuksia tietoisuustaitojen harjoittamisesta sekä hyväksi havaittuja harjoitteita. Laadullisessa tutkimuksessa oli fenomenologinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui yhdeksän tietoisuustaitojen kouluttajaa ja tietoisuustaitoja työssään käyttävää opettajaa, joilla oli työkokemusta useita vuosia. Aineisto hankittiin syksyllä 2022 haastattelemalla heitä puolistrukturoitua haastattelua hyödyntäen. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin. Tämä näkökulma valittiin, jotta saadaan tietoa koulutettujen ammattilaisten kokemuksista ja tietoisuustaitojen tärkeydestä. Tutkimus osoitti, että tietoisuustaitojen harjoittamisella on merkitystä sekä oppilaan että opettajan fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Kouluttajien ja opettajien mukaan se on oppimaan oppimisen taito, joka vaikuttaa tarkkaavaisuuden suuntaamiseen, keskittymiseen, ryhmään liittymiseen, kohtaamiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Liikunta on oivallinen paikka harjoittaa tietoisuustaitoja, sillä liikunta kuuluu luontevana osana lasten kehitykseen. Parhaimmillaan tietoisuustaitojen harjoittamisella voidaan tukea liikunnallisen minäkuvan kehitystä. Tietoisuustaitojen opettamiseen tarvitaan omakohtaista kokemusta, teoreettista tietoa, pedagogista osaamista ja ryhmän tuntemusta. Harjoittamisen tulee olla vapaaehtoista ja se on hyvä liittää koulussa osaksi lasten ja nuorten arkea. Tutkimuksen johtopäätös on, että tietoisuustaitojen opettamisesta ja harjoittamisesta on hyötyä nyt ja tulevaisuudessa, muun muassa oppimisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lisäksi opettajien ammatillisen osaamisen vahvistaminen ja omakohtaisen kokemuksen varmistaminen on opettamisen kannalta tärkeää. Jokainen tehty harjoitus on onnistunut, sillä aina voi oppia jotain tai hyötyä yleisestä ilmapiirin muutoksesta. The aim of the study was to describe and understand both the phenomenon of mindfulness skills and the teaching of mindfulness skills in schools. In this thesis, the experiences of teachers who use awareness skills in their work and awareness skills trainers were examined, as to why they considered the teaching of these skills in school important and what kind of competence is required to teach awareness skills in schools. The study also looked at teachers' and mindfulness educators' practical experiences of practicing mindfulness skills and at good practices. The qualitative research was based on a phenomenological approach. Nine mindfulness educators and teachers with experience in teaching mindfulness at school. Participants have several years of work experience. The data was collected in autumn 2022 by interviewing them using semi-structured interviewing. The interview material was transcribed and analysed by means of theory-based content analysis. This approach was elected in order to gain additional insights into the experiences of trained professionals and the importance of awareness skills. The study showed that practising mindfulness skills is important for the physical, mental and social well-being of both the student and the teacher. According to educators and teachers, it is a learning-to-learn skill that influences the orientation of attention, concentration, group affiliation, encounter and the development of interpersonal skills. Sport is an ideal place to practice mindfulness skills, as it is an integral part of children's development. At its best, the practice of mindfulness skills can support the development of a physical self-image. Teaching mindfulness skills requires personal experience, theoretical knowledge, pedagogical skills and knowledge of the group. Training should be voluntary and should be integrated into the everyday life of children and young people at school. The conclusion of the study is that teaching and practising mindfulness skills is beneficial for now and in the future, including in learning and promoting well-being. In addition, strengthening teachers' professional skills and ensuring that they have first-hand experience is important for teaching. Every exercise is a success, as there is always something to learn or a general change of atmosphere to benefit from.
first_indexed 2024-09-11T08:49:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tanttu, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toikkanen, Penniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-15T08:20:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-15T08:20:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 tietoisuustaitoja ilmi\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 tietoisuustaitojen opettamista koulussa. Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin tietoisuustaitoja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4vien opettajien ja tietoisuustaitokouluttajien kokemuksia siit\u00e4, miksi he pitiv\u00e4t n\u00e4iden taitojen opettamista koulussa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, millaista osaamista tietoisuustaitojen opettaminen kouluissa edellytt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja kouluttajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemuksia tietoisuustaitojen harjoittamisesta sek\u00e4 hyv\u00e4ksi havaittuja harjoitteita.\nLaadullisessa tutkimuksessa oli fenomenologinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n tietoisuustaitojen kouluttajaa ja tietoisuustaitoja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 opettajaa, joilla oli ty\u00f6kokemusta useita vuosia. Aineisto hankittiin syksyll\u00e4 2022 haastattelemalla heit\u00e4 puolistrukturoitua haastattelua hy\u00f6dynt\u00e4en. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulma valittiin, jotta saadaan tietoa koulutettujen ammattilaisten kokemuksista ja tietoisuustaitojen t\u00e4rkeydest\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 tietoisuustaitojen harjoittamisella on merkityst\u00e4 sek\u00e4 oppilaan ett\u00e4 opettajan fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Kouluttajien ja opettajien mukaan se on oppimaan oppimisen taito, joka vaikuttaa tarkkaavaisuuden suuntaamiseen, keskittymiseen, ryhm\u00e4\u00e4n liittymiseen, kohtaamiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Liikunta on oivallinen paikka harjoittaa tietoisuustaitoja, sill\u00e4 liikunta kuuluu luontevana osana lasten kehitykseen. Parhaimmillaan tietoisuustaitojen harjoittamisella voidaan tukea liikunnallisen min\u00e4kuvan kehityst\u00e4. Tietoisuustaitojen opettamiseen tarvitaan omakohtaista kokemusta, teoreettista tietoa, pedagogista osaamista ja ryhm\u00e4n tuntemusta. Harjoittamisen tulee olla vapaaehtoista ja se on hyv\u00e4 liitt\u00e4\u00e4 koulussa osaksi lasten ja nuorten arkea.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 tietoisuustaitojen opettamisesta ja harjoittamisesta on hy\u00f6ty\u00e4 nyt ja tulevaisuudessa, muun muassa oppimisessa ja hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajien ammatillisen osaamisen vahvistaminen ja omakohtaisen kokemuksen varmistaminen on opettamisen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Jokainen tehty harjoitus on onnistunut, sill\u00e4 aina voi oppia jotain tai hy\u00f6ty\u00e4 yleisest\u00e4 ilmapiirin muutoksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to describe and understand both the phenomenon of mindfulness skills and the teaching of mindfulness skills in schools. In this thesis, the experiences of teachers who use awareness skills in their work and awareness skills trainers were examined, as to why they considered the teaching of these skills in school important and what kind of competence is required to teach awareness skills in schools. The study also looked at teachers' and mindfulness educators' practical experiences of practicing mindfulness skills and at good practices.\nThe qualitative research was based on a phenomenological approach. Nine mindfulness educators and teachers with experience in teaching mindfulness at school. Participants have several years of work experience. The data was collected in autumn 2022 by interviewing them using semi-structured interviewing. The interview material was transcribed and analysed by means of theory-based content analysis. This approach was elected in order to gain additional insights into the experiences of trained professionals and the importance of awareness skills.\nThe study showed that practising mindfulness skills is important for the physical, mental and social well-being of both the student and the teacher. According to educators and teachers, it is a learning-to-learn skill that influences the orientation of attention, concentration, group affiliation, encounter and the development of interpersonal skills. Sport is an ideal place to practice mindfulness skills, as it is an integral part of children's development. At its best, the practice of mindfulness skills can support the development of a physical self-image. Teaching mindfulness skills requires personal experience, theoretical knowledge, pedagogical skills and knowledge of the group. Training should be voluntary and should be integrated into the everyday life of children and young people at school.\nThe conclusion of the study is that teaching and practising mindfulness skills is beneficial for\nnow and in the future, including in learning and promoting well-being. In addition, strengthening teachers' professional skills and ensuring that they have first-hand experience is important for teaching. Every exercise is a success, as there is always something to learn or a general change of atmosphere to benefit from.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-02-15T08:20:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-15T08:20:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoisuustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJos on taito olla l\u00e4sn\u00e4 ja tietoisuus mit\u00e4 kehossa tapahtuu, on taito pit\u00e4\u00e4 itsest\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 huolta\u201c : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302151759", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85473
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17556e3a-297d-4a85-a4bd-c3bed680247b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302151759.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tanttu, Minna Toikkanen, Penniina ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana kehollisuus opettaminen tietoisuustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fenomenologia opetus liikuntakasvatus ruumiillisuus läsnäolo tietoinen läsnäolo
title ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_full ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_fullStr ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_full_unstemmed ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_short ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“
title_sort jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu on taito pitää itsestä hyvää huolta tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_sub tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
title_txtP ”Jos on taito olla läsnä ja tietoisuus mitä kehossa tapahtuu, on taito pitää itsestä hyvää huolta“ : tietoisuustaidot ja niiden merkitys kouluttajien ja opettajien kokemana
topic kehollisuus opettaminen tietoisuustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fenomenologia opetus liikuntakasvatus ruumiillisuus läsnäolo tietoinen läsnäolo
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fenomenologia kehollisuus liikuntakasvatus läsnäolo opettaminen opetus ruumiillisuus tietoinen läsnäolo tietoisuustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85473 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302151759
work_keys_str_mv AT tanttuminna josontaitoollaläsnäjatietoisuusmitäkehossatapahtuuontaitopitääitsestähyväähuoltatiet