Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä

Asiakaskokemuksen merkitys yritysten kilpailuetuna on kasvanut ja on ennustettu, että 2020-luvulla yritysten välinen kilpailu tulisi siirtymään asiakaskokemusten väliseksi kilpailuksi. Samaan aikaan markkinoinnin tutkimus on siirtynyt yhä asiakaslähtöisemmäksi. Tässä tutkimuksessa paneudutaan asiaka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Neuvonen, Juho
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85445
_version_ 1826225696207273984
author Neuvonen, Juho
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Neuvonen, Juho Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Neuvonen, Juho Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Neuvonen, Juho
datasource_str_mv jyx
description Asiakaskokemuksen merkitys yritysten kilpailuetuna on kasvanut ja on ennustettu, että 2020-luvulla yritysten välinen kilpailu tulisi siirtymään asiakaskokemusten väliseksi kilpailuksi. Samaan aikaan markkinoinnin tutkimus on siirtynyt yhä asiakaslähtöisemmäksi. Tässä tutkimuksessa paneudutaan asiakaskokemuksen johtamiseen ja kehittämiseen B2B-yrityksen sisäisten prosessien näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksenä oli suomalainen 80-vuotias perheyritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka asiakaskokemus muodostuu sekä kuinka sitä johdetaan ja kehitetään B2B-ympäristössä. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään tavoitellun asiakaskokemuksen ja asiakkaan koetun asiakaskokemuksen välillä tapahtuviin vaiheisiin, joissa yritys johtaa asiakaskokemustaan. Tässä yrityksen apuna ovat strategia, strategian jalkauttaminen, mittaaminen sekä asiakaspolut. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna ja siinä haastateltiin yrityksen kaikkia työntekijöitä, jotka ovat tekemisissä yrityksen B2Bliiketoiminnan kanssa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin yrityksen sisäisiin prosesseihin, joten yrityksen asiakkaita ei haastateltu tutkimuksen yhteydessä. Tutkimuksen tulosten perusteella asiakassuhteiden, mittaamisen sekä yrityksen henkilöstön ja toimintakulttuurin merkitys korostui.
first_indexed 2023-02-14T21:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Neuvonen, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-14T07:42:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-14T07:42:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakaskokemuksen merkitys yritysten kilpailuetuna on kasvanut ja on ennustettu, ett\u00e4 2020-luvulla yritysten v\u00e4linen kilpailu tulisi siirtym\u00e4\u00e4n asiakaskokemusten v\u00e4liseksi kilpailuksi. Samaan aikaan markkinoinnin tutkimus on siirtynyt yh\u00e4 asiakasl\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4ksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa paneudutaan asiakaskokemuksen johtamiseen ja kehitt\u00e4miseen B2B-yrityksen sis\u00e4isten prosessien\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa kohdeyrityksen\u00e4 oli suomalainen 80-vuotias perheyritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli\nselvitt\u00e4\u00e4, kuinka asiakaskokemus muodostuu sek\u00e4 kuinka sit\u00e4 johdetaan ja kehitet\u00e4\u00e4n B2B-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n tavoitellun asiakaskokemuksen ja asiakkaan koetun asiakaskokemuksen v\u00e4lill\u00e4 tapahtuviin vaiheisiin, joissa yritys johtaa asiakaskokemustaan. T\u00e4ss\u00e4 yrityksen apuna ovat strategia, strategian jalkauttaminen, mittaaminen sek\u00e4 asiakaspolut.\nTutkimus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna ja siin\u00e4 haastateltiin\nyrityksen kaikkia ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat tekemisiss\u00e4 yrityksen B2Bliiketoiminnan kanssa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin yrityksen sis\u00e4isiin prosesseihin, joten yrityksen asiakkaita ei haastateltu tutkimuksen yhteydess\u00e4.\nTutkimuksen tulosten perusteella asiakassuhteiden, mittaamisen sek\u00e4 yrityksen henkil\u00f6st\u00f6n ja toimintakulttuurin merkitys korostui.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-02-14T07:42:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-14T07:42:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehitt\u00e4minen B2B-yrityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302141734", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "2500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85445
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/abb8e401-50aa-41f1-a88b-dc6f9c1d766f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302141734.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Neuvonen, Juho Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus johtaminen yritykset asiakkaat asiakkuus asiakaslähtöisyys
title Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
title_full Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
title_fullStr Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
title_short Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
title_sort asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen b2b yrityksessä
title_txtP Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen B2B-yrityksessä
topic Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus johtaminen yritykset asiakkaat asiakkuus asiakaslähtöisyys
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus asiakaslähtöisyys asiakkaat asiakkuus johtaminen yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302141734
work_keys_str_mv AT neuvonenjuho asiakaskokemuksenjohtaminenjakehittäminenb2byrityksessä