Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto kerätt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jakobsson, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85441
_version_ 1828193037111525376
author Jakobsson, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jakobsson, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jakobsson, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jakobsson, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto kerättiin oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Lukutaitoa mitattiin kolmella lukusujuvuuden tehtävällä. Tehtävät olivat kaksi sanantunnistuksen tehtävää ja lyhyt versio Salzburgin lukusujuvuuden testistä. Kouluviihtyvyyttä mitattiin itsearviointikyselyllä, jonka kysymykset pohjautuvat WHO:n Health Behaviour in School-Aged Children -tutkimukseen. Elämäntyytyväisyyttä mitattiin Satisfaction with Life Scale -kyselyllä. Analyysimenetelmänä käytettiin Mann-Whitneyn U-testiä. Tulosten mukaan lukemisvaikeudet eivät olleet yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Sen sijaan lukemisvaikeudet olivat yhteydessä varhaisnuorten elämäntyytyväisyyteen. Oppilaat, joilla oli lukemisvaikeuksia, kokivat matalampaa elämäntyytyväisyyttä. On tärkeää huomioida myös lukemisvaikeudet mahdollisena varhaisnuorten hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja tarjota niihin tukea.
first_indexed 2023-02-13T21:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jakobsson, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-13T11:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-13T11:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteytt\u00e4 kouluviihtyvyyteen ja el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimushanketta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto ker\u00e4ttiin oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Lukutaitoa mitattiin kolmella lukusujuvuuden teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4t olivat kaksi sanantunnistuksen teht\u00e4v\u00e4\u00e4 ja lyhyt versio Salzburgin lukusujuvuuden testist\u00e4. Kouluviihtyvyytt\u00e4 mitattiin itsearviointikyselyll\u00e4, jonka kysymykset pohjautuvat WHO:n Health Behaviour in School-Aged Children -tutkimukseen. El\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytt\u00e4 mitattiin Satisfaction with Life Scale -kyselyll\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Mann-Whitneyn U-testi\u00e4. Tulosten mukaan lukemisvaikeudet eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 kouluviihtyvyyteen. Sen sijaan lukemisvaikeudet olivat yhteydess\u00e4 varhaisnuorten el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen. Oppilaat, joilla oli lukemisvaikeuksia, kokivat matalampaa el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyytt\u00e4. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida my\u00f6s lukemisvaikeudet mahdollisena varhaisnuorten hyvinvointiin vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 ja tarjota niihin tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-02-13T11:18:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-13T11:18:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja el\u00e4m\u00e4ntyytyv\u00e4isyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302131731", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85441
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/379f59c4-b75d-40d3-9619-a328803b1980\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302131731.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jakobsson, Tiina Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen elämäntyytyväisyys lukemisvaikeus Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt oppimisvaikeudet kouluviihtyvyys koululaiset oppilaat hyvinvointi varhaisnuoret
title Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_full Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_fullStr Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_short Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_sort lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
title_txtP Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
topic elämäntyytyväisyys lukemisvaikeus Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt oppimisvaikeudet kouluviihtyvyys koululaiset oppilaat hyvinvointi varhaisnuoret
topic_facet 202 Psychology Psykologia elämäntyytyväisyys hyvinvointi koululaiset kouluviihtyvyys lukemisvaikeus lukihäiriöt oppilaat oppimisvaikeudet varhaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85441 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302131731
work_keys_str_mv AT jakobssontiina lukemisvaikeuksienyhteysvarhaisnuortenkouluviihtyvyyteenjaelämäntyytyväisyyteen