Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto kerätt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jakobsson, Tiina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85441
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto kerättiin oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Lukutaitoa mitattiin kolmella lukusujuvuuden tehtävällä. Tehtävät olivat kaksi sanantunnistuksen tehtävää ja lyhyt versio Salzburgin lukusujuvuuden testistä. Kouluviihtyvyyttä mitattiin itsearviointikyselyllä, jonka kysymykset pohjautuvat WHO:n Health Behaviour in School-Aged Children -tutkimukseen. Elämäntyytyväisyyttä mitattiin Satisfaction with Life Scale -kyselyllä. Analyysimenetelmänä käytettiin Mann-Whitneyn U-testiä. Tulosten mukaan lukemisvaikeudet eivät olleet yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Sen sijaan lukemisvaikeudet olivat yhteydessä varhaisnuorten elämäntyytyväisyyteen. Oppilaat, joilla oli lukemisvaikeuksia, kokivat matalampaa elämäntyytyväisyyttä. On tärkeää huomioida myös lukemisvaikeudet mahdollisena varhaisnuorten hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja tarjota niihin tukea.