Ympäristökasvatus ja lasten luontosuhde paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten ympäristökasvatusta kuvataan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tarkastellaan, tukevatko nämä ympäristökasvatuksen kuvaukset lasten luontosuhteen kehittymistä. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poikonen, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85437
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten ympäristökasvatusta kuvataan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tarkastellaan, tukevatko nämä ympäristökasvatuksen kuvaukset lasten luontosuhteen kehittymistä. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen tutkimus, ja analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimukseen valikoitui satunnaisotannalla 12 eri kokoista kuntaa asukasluvun ja sijainnin mukaan. Tutkimusaineisto kerättiin kuntien internet sivuilta paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista, joista poimittiin ympäristökasvatusta ja luontosuhdetta kuvaavia lauseita. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat edustavat varhaiskasvatuksen paikallisia tavoitteita ja toteutumista. Tutkimus osoittaa, että suurin osa kunnista kuvaa ympäristökasvatusta monipuolisesti ja suunnitelmallisesti. Tutkimuksessa ympäristökasvatus jakautui myös kestävään kehitykseen ja ekososiaaliseen sivistykseen, joiden kautta ympäristökasvatusta toteutetaan paikallisesti. Tutkimuksen mukaan ympäristökasvatuksen kuvaukset tavoitteista ja toteutuksesta tukevat lasten luontosuhteen kehittymistä. Johtopäätökset osoittavat, että laadukkaalla, suunnitelmallisella ja monipuolisella ympäristökasvatuksella voidaan luoda lapsille positiivinen luontosuhde, joka mahdollisesti kantaa läpi koko elämän.