Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalinen osaaminen

Kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Digitaalinen osaaminen on tullut uudistune...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppänen, Katariina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85342
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden digitaalista osaamista. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on murroksen edessä, koska digitaalista osaamista on pyritty vahvistamaan varhaiskasvatuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Digitaalinen osaaminen on tullut uudistuneen termin myötä perusteasiakirjaan velvoittavana. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalista osaamista. Tarkoituksena oli myös pohtia varhaiskasvatuksen työntekijöiden asenteita digitaalisuutta kohtaan sekä tarkastella varhaiskasvatuksen työntekijöiden mahdollisuuksia kehittää digitaalisia taitoja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kesäkuussa 2022 haastattelemalla yhden kaupungin alueelta varhaiskasvatuksen digivastaavia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja tutkimukseen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen digivastaavaa. Kerättyä aineistoa analysoin hyödyntämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää. Tämän tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstö tarvitsee lisäkoulutusta kehittääkseen digitaalisia taitojaan. Haasteena digitaaliselle osaamiselle nousivat ikä, resurssipula ja henkilöstön asenteet digitaalisuutta kohtaan. Tutkimustulosten myötä digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa on ollut samojen haasteiden edessä jo useiden vuosien ajan, joten tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko aiempiin tutkimustuloksiin tullut muutosta. Digitaalisen osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää.