Summary: | Tämä kandidaatintutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on selvittää, onko urheiluseuraharrastamisen ja akateemisen suorituskyvyn välillä tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Urheiluseuratoimintaan osallistuvien lasten ja nuorten määrä on kasvussa ja peräti 62 prosenttia 9–15-vuotiaista suomalaisista harrastaa liikuntaa tai urheilua urheiluseurassa samaan aikaan kuin suomalaisten 15-vuotiaiden osaaminen lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteessä on heikentymässä. Näin ollen tässä kirjallisuuskatsauksessa pureudutaan kahteen ajankohtaiseen ilmiöön ja selvitetään niiden välinen yhteys.
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisesti hyödyntämällä kolmea eri terveys- ja liikuntatieteissä yleisesti käytettyä tietokantaa, joista tuli yhteensä 232 hakutulosta. Duplikaattien poiston, otsikkotason tarkastelun ja tarkemman tarkastelun jälkeen katsaukseen valikoitui lopulta seitsemän sisäänottokriteerit täyttävää tutkimusta. Tutkimuksille suoritettiin laadunarviointi ja niiden tuloksista tehtiin synteesi.
Urheiluseuraharrastamisen ja akateemisen suorituskyvyn välillä havaittiin tilastollisesti merkitsevä yhteys. Ottaen huomioon urheiluseuraharrastamisen yleisyyden ja harrastajien joukon heterogeenisyyden, sekä akateemiseen suorituskykyyn vaikuttavien tekijöiden suuren määrän, on muuttujien välinen yhteys todennäköisesti monen tekijän summa. Urheiluseuraharrastamisella on todettu olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia, jotka ovat samansuuntaisia kuin hyvällä akateemisella suorituskyvyllä. Näin ollen urheiluseuraharrastamisella saattaa olla akateemista suorituskykyä vahvistavia vaikutuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella ei voida kuitenkaan tehdä johtopäätöksiä muuttujien välisistä kausaalisuhteista.
|