Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti oireilevia oppilaita ja pyrittiin selvittämään, kokevatko opettajat tarvett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jämsä, Lauri, Kokkila, Iina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85269
_version_ 1826225779494617088
author Jämsä, Lauri Kokkila, Iina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jämsä, Lauri Kokkila, Iina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jämsä, Lauri Kokkila, Iina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jämsä, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti oireilevia oppilaita ja pyrittiin selvittämään, kokevatko opettajat tarvetta aiheeseen liittyvälle lisäkoulutukselle. Tässä tutkielmassa oppilaiden psyykkinen oireilu jaettiin neljään eri teemaan: ahdistus, masennus, syömishäiriöt sekä itsetuhoisuus. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kohderyhmään kuuluivat kaikki Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat -yhdistykseen (LIITO ry) kuuluvat liikuntaa opettavat opettajat. Kysely lähetettiin Liito ry:n jäsenille sähköpostitse tammikuussa 2022 osana laajempaa kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-työkalulla toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien (N=80) vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS-ohjelmalla (frekvenssit, ristiintaulukointi sekä KruskalWallisin testi). Kyselyyn vastanneista opettajista kaikki olivat kohdanneet oppilaita, joilla oli ollut ahdistusta tai ahdistuneisuutta. Masennusta tai masennusoireita oli kohdannut 98,7 prosenttia opettajista, syömishäiriöitä tai syömiseen liittyvää haitallista käyttäytymistä 89,7 prosenttia, itsetuhoisia ajatuksia tai itsetuhoista käyttäytymistä 65,4 prosenttia ja jotain muuta psyykkistä oireilua 71,1 prosenttia. Liikunnanopettajien kokemukset valmiuksistaan psyykkisesti oireilevan oppilaan kohtaamiseen olivat keskinkertaiset ja kohtaamistilanteet koettiin keskimäärin jonkin verran tai hyvin kuormittavina. Opettajankoulutuksen aikana psyykkisesti oireilevan oppilaan kohtaamista ja oppilaan tukemista koettiin sisällytettävän keskimäärin vähäisesti ja yli puolet (56,3 %) opettajista koki tarvetta aiheeseen liittyvälle lisäkoulutukselle. Tutkielman tulosten mukaan liikunnanopettajat kohtaavat työssään oppilaita, jotka oireilevat monin eri tavoin psyykkisesti. Opettajien kokemusten perusteella suositellaan liikunnanopettajakoulutukseen lisäämään koulutusta, jonka tavoitteena olisi kehittää opettajien valmiuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohtaamiseen. Mahdollinen koulutus voitaisiin sisällyttää osaksi liikuntapedagogiikan tutkintorakennetta tai järjestää työssä oleville opettajille jatkokoulutuksena. Tämän jälkeen olisi mahdollista tutkia, onko aiheeseen liittyvällä koulutuksella ollut vaikutusta opettajien valmiuksiin psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohtaamiseen tai opettajan kokemaan työssä kuormittumiseen. Lisäksi olisi perusteltua selvittää, millaiset valmiudet liikunnanopettajilla on ohjata psyykkisesti oireilevia oppilaita muun avun piiriin. The purpose of the study was to determine how common the symptoms of mental health disorders are among children and young people from the perspective of physical education teachers working in Finland. The ability of the teachers to deal with mentally ill students was also examined, as was whether they felt the need for additional training related to the topic. In this study, students’ mental health symptoms were divided into four themes: anxiety, depression, eating disorders and suicidal behaviour. The data were collected using a questionnaire survey, and the target population was all physical education teachers who were members of the Association of Physical and Health Educators in Finland (Liito). The electronic questionnaire was sent to the members of the association by email in January 2022 as part of a larger survey, and the responses were collected using the Webropol tool. The data collected from the participating teachers (N = 80) were quantitatively analysed (frequencies, cross-tabulation and Kruskal–Wallis test) using SPSS. All the teachers who responded to the survey had encountered students who were experiencing anxiety or symptoms of anxiety. Almost all—98.7 percent—had encountered depression or depressive symptoms, 89.7 percent had encountered eating disorders or eating-related harmful behaviours, 65.4 percent had encountered suicidal thoughts or suicidal behaviours and 71.1 percent had encountered other symptoms of mental health disorders. Physical education teachers considered their own readiness to address students with psychological symptoms to be moderate, and the encounters were perceived by the teachers to be somewhat or very stressful on average. The topic of encountering and supporting students with psychological symptoms was reported as, on average, being addressed only a little during teacher training, and more than half (56.3%) of the teachers felt the need for additional training related to the topic. According to the results, physical education teachers encounter students who are displaying symptoms of mental disorders in many ways. Based on the teachers’ experiences, it is recommended that more training be added to physical education teacher training, with the goal of developing teachers’ skills in supporting students with psychological symptoms. Potential training could be integrated into the structure of physical education teaching degrees or provided in the form of in-service training. Thereafter, it would be possible to examine whether the training has been effective in improving teachers’ readiness to deal with students with psychological symptoms or in alleviating the workload that teachers experience at work. Future research could seek to identify the skills that physical education teachers currently have for guiding mentally ill students toward additional support.
first_indexed 2023-02-01T21:04:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ms\u00e4, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkila, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-01T06:59:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-01T06:59:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85269", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yleist\u00e4 lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa ty\u00f6skentelevien liikunnanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti oireilevia oppilaita ja pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kokevatko opettajat tarvetta aiheeseen liittyv\u00e4lle lis\u00e4koulutukselle. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa oppilaiden psyykkinen oireilu jaettiin nelj\u00e4\u00e4n eri teemaan: ahdistus, masennus, sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6t sek\u00e4 itsetuhoisuus.\n\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kohderyhm\u00e4\u00e4n kuuluivat kaikki Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat -yhdistykseen (LIITO ry) kuuluvat liikuntaa opettavat opettajat. Kysely l\u00e4hetettiin Liito ry:n j\u00e4senille s\u00e4hk\u00f6postitse tammikuussa 2022 osana laajempaa kyselytutkimusta. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 Webropol-ty\u00f6kalulla toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien (N=80) vastaukset analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin SPSS-ohjelmalla (frekvenssit, ristiintaulukointi sek\u00e4 KruskalWallisin testi).\n\nKyselyyn vastanneista opettajista kaikki olivat kohdanneet oppilaita, joilla oli ollut ahdistusta tai ahdistuneisuutta. Masennusta tai masennusoireita oli kohdannut 98,7 prosenttia opettajista, sy\u00f6mish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 tai sy\u00f6miseen liittyv\u00e4\u00e4 haitallista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 89,7 prosenttia, itsetuhoisia ajatuksia tai itsetuhoista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 65,4 prosenttia ja jotain muuta psyykkist\u00e4 oireilua 71,1 prosenttia. Liikunnanopettajien kokemukset valmiuksistaan psyykkisesti oireilevan oppilaan\nkohtaamiseen olivat keskinkertaiset ja kohtaamistilanteet koettiin keskim\u00e4\u00e4rin jonkin verran tai hyvin kuormittavina. Opettajankoulutuksen aikana psyykkisesti oireilevan oppilaan kohtaamista ja oppilaan tukemista koettiin sis\u00e4llytett\u00e4v\u00e4n keskim\u00e4\u00e4rin v\u00e4h\u00e4isesti ja yli puolet (56,3 %) opettajista koki tarvetta aiheeseen liittyv\u00e4lle lis\u00e4koulutukselle.\n\nTutkielman tulosten mukaan liikunnanopettajat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n oppilaita, jotka oireilevat monin eri tavoin psyykkisesti. Opettajien kokemusten perusteella suositellaan liikunnanopettajakoulutukseen lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n koulutusta, jonka tavoitteena olisi kehitt\u00e4\u00e4 opettajien valmiuksia psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohtaamiseen. Mahdollinen koulutus voitaisiin sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 osaksi liikuntapedagogiikan tutkintorakennetta tai j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oleville opettajille\njatkokoulutuksena. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen olisi mahdollista tutkia, onko aiheeseen liittyv\u00e4ll\u00e4\nkoulutuksella ollut vaikutusta opettajien valmiuksiin psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohtaamiseen tai opettajan kokemaan ty\u00f6ss\u00e4 kuormittumiseen. Lis\u00e4ksi olisi perusteltua selvitt\u00e4\u00e4, millaiset valmiudet liikunnanopettajilla on ohjata psyykkisesti oireilevia oppilaita muun avun piiriin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to determine how common the symptoms of mental health disorders are among children and young people from the perspective of physical education teachers working in Finland. The ability of the teachers to deal with mentally ill students was also examined, as was whether they felt the need for additional training related to the topic. In this study, students\u2019 mental health symptoms were divided into four themes: anxiety, depression, eating disorders and suicidal behaviour.\n\nThe data were collected using a questionnaire survey, and the target population was all physical education teachers who were members of the Association of Physical and Health Educators in Finland (Liito). The electronic questionnaire was sent to the members of the association by email in January 2022 as part of a larger survey, and the responses were collected using the Webropol tool. The data collected from the participating teachers (N = 80) were quantitatively\nanalysed (frequencies, cross-tabulation and Kruskal\u2013Wallis test) using SPSS.\n\nAll the teachers who responded to the survey had encountered students who were experiencing anxiety or symptoms of anxiety. Almost all\u201498.7 percent\u2014had encountered depression or depressive symptoms, 89.7 percent had encountered eating disorders or eating-related harmful behaviours, 65.4 percent had encountered suicidal thoughts or suicidal behaviours and 71.1 percent had encountered other symptoms of mental health disorders. Physical education\nteachers considered their own readiness to address students with psychological symptoms to be moderate, and the encounters were perceived by the teachers to be somewhat or very stressful on average. The topic of encountering and supporting students with psychological symptoms was reported as, on average, being addressed only a little during teacher training, and more than half (56.3%) of the teachers felt the need for additional training related to the topic.\n\nAccording to the results, physical education teachers encounter students who are displaying symptoms of mental disorders in many ways. Based on the teachers\u2019 experiences, it is recommended that more training be added to physical education teacher training, with the goal of developing teachers\u2019 skills in supporting students with psychological symptoms. Potential training could be integrated into the structure of physical education teaching degrees or provided in the form of in-service training. Thereafter, it would be possible to examine whether the training has been effective in improving teachers\u2019 readiness to deal with students with psychological symptoms or in alleviating the workload that teachers experience at work. Future research could seek to identify the skills that physical education teachers currently have for guiding mentally ill students toward additional support.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-01T06:59:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-01T06:59:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan kohtaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302011552", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85269
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/389df29e-4872-435f-9bff-2817970904e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302011552.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsä, Lauri Kokkila, Iina Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena psyykkinen oireilu oppilaan kohtaaminen liikunnanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta liikunnanopettajat mielenterveyshäiriöt masennus oppilaat nuoret opettajat opetus opettajuus
title Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_full Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_fullStr Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_full_unstemmed Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_short Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_sort liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
title_txtP Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
topic psyykkinen oireilu oppilaan kohtaaminen liikunnanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta liikunnanopettajat mielenterveyshäiriöt masennus oppilaat nuoret opettajat opetus opettajuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajakoulutus liikunnanopettajat liikunta masennus mielenterveyshäiriöt nuoret opettajat opettajuus opetus oppilaan kohtaaminen oppilaat psyykkinen oireilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85269 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302011552
work_keys_str_mv AT jämsälauri liikunnanopettajalastenjanuortenpsyykkisenhyvinvoinnintukena