Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja tunteiden vaikutuksesta matematiikan oppimiseen.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Lähestymistapana olemme käyttäneet fenomenografista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen otoksena oli yhteensä 19 henkilöä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin tutkittavalle joukolle loppuvuodesta 2022. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että luokanopettajaksi opiskelevat ja vastavalmistuneet luokanopettajat pitävät matematiikkaa tärkeänä oppiaineena. Matematiikka oppiaineena on kerrostuva, jolloin perustaitojen hallitseminen ja vahvistaminen osoittautuu tärkeäksi ja matematiikkaa tarvitaan arkipäiväisessä elämässä.
Itsesäätelytaitojen ja tunteiden vaikutuksen tukemisessa opettajan merkitys on tärkeä. Opettajan antama palaute ja osaamistasoa vastaavat tehtävät ovat tärkeitä. Havainnoimalla ja selvittämällä oppilaan osaamistason on mahdollista vaikuttaa oppilaan myönteiseen matematiikkasuhteeseen.
|