Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa

Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä, millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan. Toisena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85236
_version_ 1826225705297379328
author Ahola, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahola, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahola, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahola, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä, millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan. Toisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hyödyttää oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Tutkimusta varten haastateltiin neljää alkuopettajaa, jotka opettivat ensimmäisen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat työskentelivät samassa kunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui osittain tai kokonaan käyttäytymisen tukemiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että tavoitteiden kirjaamisen lähtökohtana ovat oppilastuntemus, oppilaan käyttäytymisen pulmien syyt sekä yhteistyö huoltajien ja erityisopettajan kanssa. Näitä tietoja käyttämällä opettajat pyrkivät kirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa oppilaan käyttäytymistä tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja tavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten arviointikeskustelujen yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat oppimissuunnitelman hyödyn oppilaan käyttäytymisen tukemiseen vähäiseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hyötyä, kun suunnitellaan oppilaan opetusta. Lisäksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen yhteistyön toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-30T11:11:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-30T11:11:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisessa. Ensimm\u00e4isen\ntutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4,\nmillaisia k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyvi\u00e4 tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan.\nToisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4\noppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisessa.\nTutkimusta varten haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 alkuopettajaa, jotka opettivat\nensimm\u00e4isen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat ty\u00f6skenteliv\u00e4t samassa\nkunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui\nosittain tai kokonaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemiseen. Aineisto ker\u00e4ttiin\npuolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto\nanalysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 tavoitteiden kirjaamisen l\u00e4ht\u00f6kohtana ovat\noppilastuntemus, oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen pulmien syyt sek\u00e4 yhteisty\u00f6\nhuoltajien ja erityisopettajan kanssa. N\u00e4it\u00e4 tietoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajat pyrkiv\u00e4t\nkirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa\noppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja\ntavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten\narviointikeskustelujen yhteydess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opettajat\nkokivat oppimissuunnitelman hy\u00f6dyn oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemiseen\nv\u00e4h\u00e4iseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hy\u00f6ty\u00e4, kun suunnitellaan\noppilaan opetusta. Lis\u00e4ksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen\nyhteisty\u00f6n toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-30T11:11:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-30T11:11:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimissuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimissuunnitelman hy\u00f6dynt\u00e4minen oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301301523", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85236
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0a3e0d31-b2e4-4b88-8ef1-9ff7065919ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301301523.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Iida Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa käyttäytymisen tukeminen oppimissuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus oppilaat käyttäytyminen
title Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_full Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_fullStr Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_full_unstemmed Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_short Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_sort oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
title_txtP Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa
topic käyttäytymisen tukeminen oppimissuunnitelma Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus oppilaat käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus käyttäytyminen käyttäytymisen tukeminen oppilaat oppimissuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85236 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301301523
work_keys_str_mv AT aholaiida oppimissuunnitelmanhyödyntäminenoppilaankäyttäytymisentukemisessa