Oppimissuunnitelman hyödyntäminen oppilaan käyttäytymisen tukemisessa

Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä, millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan. Toisena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85236
Description
Summary:Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä, millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan. Toisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hyödyttää oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Tutkimusta varten haastateltiin neljää alkuopettajaa, jotka opettivat ensimmäisen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat työskentelivät samassa kunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui osittain tai kokonaan käyttäytymisen tukemiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että tavoitteiden kirjaamisen lähtökohtana ovat oppilastuntemus, oppilaan käyttäytymisen pulmien syyt sekä yhteistyö huoltajien ja erityisopettajan kanssa. Näitä tietoja käyttämällä opettajat pyrkivät kirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa oppilaan käyttäytymistä tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja tavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten arviointikeskustelujen yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat oppimissuunnitelman hyödyn oppilaan käyttäytymisen tukemiseen vähäiseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hyötyä, kun suunnitellaan oppilaan opetusta. Lisäksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen yhteistyön toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.