Yhteenveto: | Tutkielmassa tutkittiin, millaisena apuna luokanopettajat kokevat oppimissuunnitelman oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Ensimmäisen
tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajien näkemyksiä siitä,
millaisia käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita oppimissuunnitelmiin asetetaan.
Toisena selvitettiin, miten oppimissuunnitelma opettajien mukaan hyödyttää
oppilaan käyttäytymisen tukemisessa.
Tutkimusta varten haastateltiin neljää alkuopettajaa, jotka opettivat
ensimmäisen ja toisen luokan yhdysluokkaa. Opettajat työskentelivät samassa
kunnassa ja olivat opettaneet tehostetun tuen oppilaita, joilla tuki kohdistui
osittain tai kokonaan käyttäytymisen tukemiseen. Aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuussa 2022 ja litteroitu aineisto
analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että tavoitteiden kirjaamisen lähtökohtana ovat
oppilastuntemus, oppilaan käyttäytymisen pulmien syyt sekä yhteistyö
huoltajien ja erityisopettajan kanssa. Näitä tietoja käyttämällä opettajat pyrkivät
kirjaamaan oppilaille pilkottuja tavoitteita, joiden avulla voidaan saavuttaa
oppilaan käyttäytymistä tukevia taitoja. Oppimissuunnitelmaan laadittuja
tavoitteita seurataan havainnoimalla ja niihin palataan useimmiten
arviointikeskustelujen yhteydessä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että opettajat
kokivat oppimissuunnitelman hyödyn oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
vähäiseksi. Asiakirjasta koettiin olevan eniten hyötyä, kun suunnitellaan
oppilaan opetusta. Lisäksi opettajien mukaan sen avulla helpottuu monialaisen
yhteistyön toteuttaminen huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa.
|