Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta

Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online Course, eli suurille osallistujamäärille suunnattu ilmainen verkkokurssi), joss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hassinen, Victoria
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85217
_version_ 1826225709104758784
author Hassinen, Victoria
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hassinen, Victoria Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hassinen, Victoria Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hassinen, Victoria
datasource_str_mv jyx
description Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online Course, eli suurille osallistujamäärille suunnattu ilmainen verkkokurssi), jossa käsitellään yleistajuisella tasolla kvanttimekaniikkaa ja suhteellisuusteoriaa. Tässä tutkielmassa opintojaksoa tutkittiin alku- ja palautekyselyillä, joissa selvitettiin fysiikan opiskelun käsitysten muuttumista opintojakson aikana sekä osallistujien kokemuksia opintojaksosta ja MOOC-muotoisen toteutustavan onnistumisesta. Fysiikan tuoreet opinnot, aihepiiristä kiinnostuneisuus ja fysiikan opiskeluun myönteisesti suhtautuminen edesauttoivat opintojakson suorittamista, kun taas kielteiset käsitykset, ulkoiset osallistumismotivaattorit ja aiheiden syvällisen käsittelyn toivominen vähensivät sitä. Fysiikan yliopisto-opiskelu oli opintojakson jälkeen joko päämäärä tai entistä kaukaisempi asia. MOOC-muotoinen itseopiskelu ja omaan tahtiin eteneminen todettiin parhaiten toimiviksi opiskelijan henkilökohtaisten resurssien sen salliessa ja omatoimisen opiskelun ollessa jo entuudestaan tuttua. Oppimateriaalin selkeys, johdonmukaisuus sekä mahdollisten ongelmien ja kysymysten ennakointi auttoivat osallistujia opintojaksolla etenemisessä. Onnistunutta oli etenkin materiaalin audiovisuaaliset elementit sekä teoriatekstissä olleet keskustelut kuvitteellisten hahmojen tai kirjoittajan ja lukijan välillä. Kehityskohteiksi nousivat audiovisuaalisuuden lisääminen, lisäesimerkit, kertausosiot, useammat ja monipuolisemmat lasku- ja monivalintatehtävät sekä haastavammat teoriaosuudet ja tehtävät niistä kiinnostuneille. To lower the threshold for studying physics and to inspire people to physics, the Department of Physics at the University of Jyväskylä has developed a new, introducing modern physics MOOC course (Massive Open Online Course, i.e. a free online course for a large number of participants), whose topics are quantum mechanics and theory of relativity at a general level. In this thesis, the course was examined through initial and feedback surveys, which explored the changes in perceptions of studying physics during the course as well as the course experiences and the MOOC format’s success from the perspective of the participants. Recent physics studies, interest in the subject and a positive attitude towards studying physics helped to complete the course while negative perceptions, external participation motivators and the desire for deep handling of topics reduced it. After the course, university studies in physics were either a goal or even more distant. Self-study in MOOC style and studying at your own pace worked best if the student’s personal resources allowed it and if the self-study was already familiar. The clarity and consistency of the study material as well as the anticipation of any problems and questions helped the participants to progress in the course. The audiovisual elements of the material and discussions in the theory text between imaginary characters or the writer and the reader were particularly successful. Increasing of audiovisual elements and examples, refresher sections, diversified and a bigger amount of calculation tasks and multiple-choice questions as well as challenging theory sections and tasks for those who are interested in them should be added to the material to develop the course.
first_indexed 2023-01-27T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskinen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hassinen, Victoria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-27T06:59:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-27T06:59:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston fysiikan laitos on kehitt\u00e4nyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online Course, eli suurille osallistujam\u00e4\u00e4rille suunnattu ilmainen verkkokurssi), jossa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yleistajuisella tasolla kvanttimekaniikkaa ja suhteellisuusteoriaa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa opintojaksoa tutkittiin alku- ja palautekyselyill\u00e4, joissa selvitettiin fysiikan opiskelun k\u00e4sitysten muuttumista opintojakson aikana sek\u00e4 osallistujien kokemuksia opintojaksosta ja MOOC-muotoisen toteutustavan onnistumisesta. Fysiikan tuoreet opinnot, aihepiirist\u00e4 kiinnostuneisuus ja fysiikan opiskeluun my\u00f6nteisesti suhtautuminen edesauttoivat opintojakson suorittamista, kun taas kielteiset k\u00e4sitykset, ulkoiset osallistumismotivaattorit ja aiheiden syv\u00e4llisen k\u00e4sittelyn toivominen v\u00e4hensiv\u00e4t sit\u00e4. Fysiikan yliopisto-opiskelu oli opintojakson j\u00e4lkeen joko p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 tai entist\u00e4 kaukaisempi asia. MOOC-muotoinen itseopiskelu ja omaan tahtiin eteneminen todettiin parhaiten\ntoimiviksi opiskelijan henkil\u00f6kohtaisten resurssien sen salliessa ja omatoimisen opiskelun ollessa jo entuudestaan tuttua. Oppimateriaalin selkeys, johdonmukaisuus sek\u00e4 mahdollisten ongelmien ja kysymysten ennakointi auttoivat osallistujia opintojaksolla etenemisess\u00e4. Onnistunutta oli etenkin materiaalin audiovisuaaliset elementit sek\u00e4 teoriatekstiss\u00e4 olleet keskustelut kuvitteellisten hahmojen tai kirjoittajan ja lukijan v\u00e4lill\u00e4. Kehityskohteiksi nousivat audiovisuaalisuuden lis\u00e4\u00e4minen, lis\u00e4esimerkit, kertausosiot, useammat ja monipuolisemmat lasku- ja monivalintateht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 haastavammat teoriaosuudet ja teht\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 kiinnostuneille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "To lower the threshold for studying physics and to inspire people to physics, the Department of Physics at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 has developed a new, introducing modern physics MOOC course (Massive Open Online Course, i.e. a free online course for a large number of participants), whose topics are quantum mechanics and theory of relativity at a general level. In this thesis, the course was examined through initial and feedback surveys, which explored the changes in perceptions of studying physics during the course as well as the course experiences and the MOOC format\u2019s success from the perspective of the participants. Recent physics studies, interest in the subject and a positive attitude towards studying physics helped to complete the course while negative perceptions, external participation motivators and the desire for deep handling of topics reduced it. After the course, university studies in physics were either a goal or even more distant. Self-study in MOOC style and studying at your own pace worked best if the student\u2019s personal resources allowed it and if the self-study was already familiar. The clarity and consistency of the study material as well as the anticipation of any problems and questions helped the participants to progress in the course. The audiovisual elements of the material and discussions in the theory text between imaginary characters or the writer and the reader were particularly successful. Increasing of audiovisual elements and examples, refresher sections, diversified and a bigger amount of calculation tasks and multiple-choice questions as well as challenging theory sections and tasks for those who are interested in them should be added to the material to develop the course.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-27T06:59:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-27T06:59:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301271508", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvanttimekaniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suhteellisuusteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85217
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c559dfe-1e47-4581-88c0-e8a60d9fdf5f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301271508.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hassinen, Victoria Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus kvanttimekaniikka suhteellisuusteoria oppimateriaali opiskelu korkeakouluopiskelu lukio verkko-oppimateriaali
title Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
title_full Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
title_fullStr Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
title_full_unstemmed Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
title_short Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
title_sort opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan mooc opintojaksosta
title_txtP Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
topic Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus kvanttimekaniikka suhteellisuusteoria oppimateriaali opiskelu korkeakouluopiskelu lukio verkko-oppimateriaali
topic_facet 4021 Fysiikka Physics fysiikka korkeakouluopiskelu kvanttimekaniikka lukio opetus opiskelu oppimateriaali suhteellisuusteoria verkko-oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85217 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301271508
work_keys_str_mv AT hassinenvictoria opiskelijoidenkokemuksiaorientoivastamoderninfysiikanmoocopintojaksosta