’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa

Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ikätasolle sopivalla tavalla. Kehoitsetunto (tai kehonkuva) ja vahvan kehoitse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Boman, Camilla, Lampela, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85215
_version_ 1826225808691167232
author Boman, Camilla Lampela, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Boman, Camilla Lampela, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Boman, Camilla Lampela, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Boman, Camilla
datasource_str_mv jyx
description Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ikätasolle sopivalla tavalla. Kehoitsetunto (tai kehonkuva) ja vahvan kehoitsetunnon kehittymisen tukeminen ovat tärkeä osa kehotunnekasvatusta. Lastenkirjallisuudella on merkittävä rooli lasten elämässä ja lastenkirjallisuuden avulla voidaankin välittää tietoa tärkeistä aiheista ja tarjota samaistumisen kokemuksia. Kirjallisuuden asemaa työvälineenä varhaiskasvatuksessa tulisi kuitenkin vahvistaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa esiintyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui viidestä vuoden 2010 jälkeen ilmestyneestä lasten kuvakirjasta, joissa keho ja kehoon liittyvät tuntemukset olivat keskiössä. Tarkempi tutkimuskysymys oli: “Mitä kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja esiintyy vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa?” Tutkimusaineistolle tehtiin sisällönanalyysi, joka toteutettiin ryhmittelemällä ja teemoittelemalla sekä kirjojen tekstiä että kuvia. Tuloksena muodostui kuusi teemaa: kehotietämys, kehosuhde, tunnetaidot, turvataidot, läheisyys ja mielihyvä sekä moninaisuus. Nämä sisälsivät sekä kehoitsetuntoon positiivisesti että negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kuvakirjoista löytyy useita kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja ja enimmäkseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Kasvattajan tulisi kuitenkin tarkastella kirjoja kriittisesti ennen kirjojen lukemista lapsille tai ennen kirjojen tarjoamista lapsille vapaasti tutkittavaksi ja luettavaksi.
first_indexed 2023-01-27T21:00:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Boman, Camilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lampela, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-27T06:56:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-27T06:56:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus t\u00e4ht\u00e4\u00e4 lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko v\u00e4h\u00e4n. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sek\u00e4 tunteista kertomista lapsen ik\u00e4tasolle sopivalla tavalla. Kehoitsetunto (tai kehonkuva) ja vahvan kehoitsetunnon kehittymisen tukeminen ovat t\u00e4rke\u00e4 osa kehotunnekasvatusta. Lastenkirjallisuudella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja lastenkirjallisuuden avulla voidaankin v\u00e4litt\u00e4\u00e4 tietoa t\u00e4rkeist\u00e4 aiheista ja tarjota samaistumisen kokemuksia. Kirjallisuuden asemaa ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 varhaiskasvatuksessa tulisi kuitenkin vahvistaa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja vuoden 2010 j\u00e4lkeen ilmestyneiss\u00e4 lasten kuvakirjoissa esiintyy.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui viidest\u00e4 vuoden 2010 j\u00e4lkeen ilmestyneest\u00e4 lasten kuvakirjasta, joissa keho ja kehoon liittyv\u00e4t tuntemukset olivat keski\u00f6ss\u00e4. Tarkempi tutkimuskysymys oli: \u201cMit\u00e4 kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja esiintyy vuoden 2010 j\u00e4lkeen ilmestyneiss\u00e4 lasten kuvakirjoissa?\u201d Tutkimusaineistolle tehtiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, joka toteutettiin ryhmittelem\u00e4ll\u00e4 ja teemoittelemalla sek\u00e4 kirjojen teksti\u00e4 ett\u00e4 kuvia.\nTuloksena muodostui kuusi teemaa: kehotiet\u00e4mys, kehosuhde, tunnetaidot, turvataidot, l\u00e4heisyys ja mielihyv\u00e4 sek\u00e4 moninaisuus. N\u00e4m\u00e4 sis\u00e4lsiv\u00e4t sek\u00e4 kehoitsetuntoon positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kuvakirjoista l\u00f6ytyy useita kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja ja enimm\u00e4kseen positiivisesti vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Kasvattajan tulisi kuitenkin tarkastella kirjoja kriittisesti ennen kirjojen lukemista lapsille tai ennen kirjojen tarjoamista lapsille vapaasti tutkittavaksi ja luettavaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-27T06:56:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-27T06:56:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehoitsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehotunnekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019\u2019Ikioma massu on hyv\u00e4 eik\u00e4 hassu\u2019\u2019 : kehoitsetunto vuoden 2010 j\u00e4lkeen ilmestyneiss\u00e4 lasten kuvakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301271506", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiinkuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6031693-b0ea-49a5-b30b-f1531a523e8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301271506.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boman, Camilla Lampela, Veera ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa kehoitsetunto kehotunnekasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 seksuaalikasvatus lastenkirjallisuus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus kuvakirjat ruumiinkuva seksuaalisuus sisällönanalyysi
title ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_full ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_fullStr ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_full_unstemmed ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_short ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’
title_sort ikioma massu on hyvä eikä hassu kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_sub kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
title_txtP ’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
topic kehoitsetunto kehotunnekasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 seksuaalikasvatus lastenkirjallisuus lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus kuvakirjat ruumiinkuva seksuaalisuus sisällönanalyysi
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kehoitsetunto kehotunnekasvatus kuvakirjat lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus ruumiinkuva seksuaalikasvatus seksuaalisuus sisällönanalyysi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301271506
work_keys_str_mv AT bomancamilla ikiomamassuonhyväeikähassukehoitsetuntovuoden2010jälkeenilmestyneissälastenkuvakirj