"Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella päiväkotien fyysisten oppimisympäristöjen esteettömyyttä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä sekä selvittää miten yhteisten tilojen esteettömyys näyttäytyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmi, Emmi-Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85206
_version_ 1826225702433718272
author Nurmi, Emmi-Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nurmi, Emmi-Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nurmi, Emmi-Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nurmi, Emmi-Julia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella päiväkotien fyysisten oppimisympäristöjen esteettömyyttä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen työntekijöillä on päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä sekä selvittää miten yhteisten tilojen esteettömyys näyttäytyy päiväkotien yhteisissä tiloissa. Tutkimus on laadullinen etnografinen tutkimus ja se toteutettiin kahden eri aineistonkeruumenetelmän avulla. Kenttätyöskentelyn avulla havainnoitiin kahden tutkimuspäiväkodin yhteisten tilojen esteettömyyttä havainnointilomakkeen, muistiinpanojen sekä valokuvauksen voimin. Päiväkotien tiloja esittelivät molempien päiväkotien varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin millaisia kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodin varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyydestä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijää. Varhaiskasvatuksen työntekijät näkivät esteettömän fyysisen oppimisympäristön tilana, joka palvelee kaikkien tarpeita. Esteetön yhteinen tila huomioi käyttäjiensä erilaisia tarpeita, on turvallinen ja muunneltavissa oleva. Kahden tutkimuspäiväkodin tilat näyttäytyivät esteettömyyttä huomioivina, mutta ei kuitenkaan täysin esteettöminä. Esteettömyyttä oli huomioitu parhaiten toiminnan tiloissa, wc-tiloissa ja käytävätiloissa sopusuhtaisten kalusteiden ja erilaisten tukivälineiden, kuten kuvatuen, tukikaiteiden ja tukijakkaroiden avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:51:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmi, Emmi-Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-26T06:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-26T06:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella p\u00e4iv\u00e4kotien fyysisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen esteett\u00f6myytt\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on p\u00e4iv\u00e4kotien yhteisten tilojen esteett\u00f6myydest\u00e4 sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 miten yhteisten tilojen esteett\u00f6myys n\u00e4ytt\u00e4ytyy p\u00e4iv\u00e4kotien yhteisiss\u00e4 tiloissa.\nTutkimus on laadullinen etnografinen tutkimus ja se toteutettiin kahden eri aineistonkeruumenetelm\u00e4n avulla. Kentt\u00e4ty\u00f6skentelyn avulla havainnoitiin kahden tutkimusp\u00e4iv\u00e4kodin yhteisten tilojen esteett\u00f6myytt\u00e4 havainnointilomakkeen, muistiinpanojen sek\u00e4 valokuvauksen voimin. P\u00e4iv\u00e4kotien tiloja esitteliv\u00e4t molempien p\u00e4iv\u00e4kotien varhaiskasvatuksen erityisopettajat. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin millaisia kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 oli p\u00e4iv\u00e4kotien yhteisten tilojen esteett\u00f6myydest\u00e4. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4.\nVarhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4t n\u00e4kiv\u00e4t esteett\u00f6m\u00e4n fyysisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n tilana, joka palvelee kaikkien tarpeita. Esteet\u00f6n yhteinen tila huomioi k\u00e4ytt\u00e4jiens\u00e4 erilaisia tarpeita, on turvallinen ja muunneltavissa oleva. Kahden tutkimusp\u00e4iv\u00e4kodin tilat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t esteett\u00f6myytt\u00e4 huomioivina, mutta ei kuitenkaan t\u00e4ysin esteett\u00f6min\u00e4. Esteett\u00f6myytt\u00e4 oli huomioitu parhaiten toiminnan tiloissa, wc-tiloissa ja k\u00e4yt\u00e4v\u00e4tiloissa sopusuhtaisten kalusteiden ja erilaisten tukiv\u00e4lineiden, kuten kuvatuen, tukikaiteiden ja tukijakkaroiden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-26T06:37:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-26T06:37:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiset tilat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen tila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se tukee jokaisen yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita. Ja et kaikilla on siin\u00e4 turvallinen ja hyv\u00e4 olla\" : p\u00e4iv\u00e4kotien yhteisten tilojen esteett\u00f6myytt\u00e4 tarkastelemassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301261497", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys ja saavutettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85206
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b8cf3bf-27b1-4d41-8a45-8567b3798ff4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301261497.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmi, Emmi-Julia "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa yhteiset tilat inklusiivinen varhaiskasvatus fyysinen tila Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisympäristö esteettömyys ja saavutettavuus päiväkodit varhaiskasvatus
title "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_full "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_fullStr "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_full_unstemmed "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_short "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla"
title_sort se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_sub päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
title_txtP "Se tukee jokaisen yksilöllisiä tarpeita. Ja et kaikilla on siinä turvallinen ja hyvä olla" : päiväkotien yhteisten tilojen esteettömyyttä tarkastelemassa
topic yhteiset tilat inklusiivinen varhaiskasvatus fyysinen tila Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisympäristö esteettömyys ja saavutettavuus päiväkodit varhaiskasvatus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esteettömyys ja saavutettavuus fyysinen tila inklusiivinen varhaiskasvatus oppimisympäristö päiväkodit varhaiskasvatus yhteiset tilat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85206 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301261497
work_keys_str_mv AT nurmiemmijulia setukeejokaisenyksilöllisiätarpeitajaetkaikillaonsiinäturvallinenjahyväollapäiväk