Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande

Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat olivat kaikki uuden edessä, kun opetus jouduttiin lyhyessä ajassa siirtämään luokk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85204
_version_ 1826225748273266688
author Mäkinen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat olivat kaikki uuden edessä, kun opetus jouduttiin lyhyessä ajassa siirtämään luokkahuoneista kokonaan digitaalisiin oppimisympäristöihin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia etäopetusjaksoilla on ranskan kielen opetukseen. Vaikka pahin pandemiatilanne on jo ohitse, on tulevaisuudessakin tarve joustaville koulutusratkaisuille. Tämän vuoksi tutkielmassa perehdytään myös etäopetuksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja niihin löydettyihin ratkaisuihin. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin kieli- ja oppimiskäsityksiä sekä opettajaa pedagogisena ammattilaisena, sillä nämä luovat pohjan nykyiselle kieltenopetukselle. Tutkielman keskiössä ovat kieltenopettajien kokemukset etäopetuksesta ja näin ollen teoriaosassa käsitellään lisäksi tieto- ja viestintäteknologioiden opetuskäyttöä sekä opettajia niiden käyttäjinä. Tutkimusaineistomme koostuu neljän ranskan opettajan haastattelusta. Jokainen osallistuja oli opettanut ranskaa ennen poikkeusoloja, etäopetukseen siirryttäessä ja sen jälkeen. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien suostumuksella ja tämän jälkeen nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Analysoimme litteroitua aineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset jaettiin analyysin pohjalta kolmeen teemaan, jotka olivat 1) etäopetusjaksojen mukanaan tuomat haasteet, 2) niihin löydetyt keinot ja ratkaisut sekä 3) etäopetusjaksojen vaikutukset ja mahdollisuudet ranskan opetukselle. Analyysissa tekemiemme havaintojen perusteella teknologian rooli opetuksessa on kasvanut etäopetusjaksojen myötä. Esimerkiksi hybridityömalli on tullut osaksi nykyistä opetusta ja opettajien tietämys sekä osaaminen tieto- ja viestintäteknologioiden käytöstä ovat lisääntyneet. Etäopetuksen ja hybridityömallin mahdollisuutena nähtiin opettajien kokemusten perusteella kielikoulutusvalintojen monipuolistuminen sekä oppimisympäristöjen laajeneminen. Opettajien kokemat haasteet olivat moninaisia ja niillä oli vaikutuksia mm. työhyvinvointiin sekä opetuksen laatuun. Etäopetusjaksojen jatkuessa, opettajat kehittivät kuitenkin yhteisiä toimintamalleja, jotka sujuvoittivat etäopetusta.
first_indexed 2023-01-26T21:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-26T06:34:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-26T06:34:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85204", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien v\u00e4ltt\u00e4miseksi ja pandemian laajenemisen ehk\u00e4isemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sek\u00e4 oppilaat olivat kaikki uuden edess\u00e4, kun opetus jouduttiin lyhyess\u00e4 ajassa siirt\u00e4m\u00e4\u00e4n luokkahuoneista kokonaan digitaalisiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vaikutuksia et\u00e4opetusjaksoilla on ranskan kielen opetukseen. Vaikka pahin pandemiatilanne on jo ohitse, on tulevaisuudessakin tarve joustaville koulutusratkaisuille. T\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s et\u00e4opetuksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja niihin l\u00f6ydettyihin ratkaisuihin.\nTutkielman teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan ensin kieli- ja oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 opettajaa pedagogisena ammattilaisena, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 luovat pohjan nykyiselle kieltenopetukselle. Tutkielman keski\u00f6ss\u00e4 ovat kieltenopettajien kokemukset et\u00e4opetuksesta ja n\u00e4in ollen teoriaosassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n lis\u00e4ksi tieto- ja viestint\u00e4teknologioiden opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 opettajia niiden k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4.\nTutkimusaineistomme koostuu nelj\u00e4n ranskan opettajan haastattelusta. Jokainen osallistuja oli opettanut ranskaa ennen poikkeusoloja, et\u00e4opetukseen siirrytt\u00e4ess\u00e4 ja sen j\u00e4lkeen. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien suostumuksella ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Analysoimme litteroitua aineistoa laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulokset jaettiin analyysin pohjalta kolmeen teemaan, jotka olivat 1) et\u00e4opetusjaksojen mukanaan tuomat haasteet, 2) niihin l\u00f6ydetyt keinot ja ratkaisut sek\u00e4 3) et\u00e4opetusjaksojen vaikutukset ja mahdollisuudet ranskan opetukselle.\nAnalyysissa tekemiemme havaintojen perusteella teknologian rooli opetuksessa on kasvanut et\u00e4opetusjaksojen my\u00f6t\u00e4. Esimerkiksi hybridity\u00f6malli on tullut osaksi nykyist\u00e4 opetusta ja opettajien tiet\u00e4mys sek\u00e4 osaaminen tieto- ja viestint\u00e4teknologioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet. Et\u00e4opetuksen ja hybridity\u00f6mallin mahdollisuutena n\u00e4htiin opettajien kokemusten perusteella kielikoulutusvalintojen monipuolistuminen sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen laajeneminen. Opettajien kokemat haasteet olivat moninaisia ja niill\u00e4 oli vaikutuksia mm. ty\u00f6hyvinvointiin sek\u00e4 opetuksen laatuun. Et\u00e4opetusjaksojen jatkuessa, opettajat kehittiv\u00e4t kuitenkin yhteisi\u00e4 toimintamalleja, jotka sujuvoittivat et\u00e4opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-26T06:34:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-26T06:34:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TICE", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FLE", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les effets de l'enseignement \u00e0 distance sur l'enseignement du fran\u00e7ais en Finlande", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301261495", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85204
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b97be513-40d2-4555-ba97-37e3505e6379\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301261495.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Sanni Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande TICE FLE Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 etäopetus ranskan kieli
title Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
title_full Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
title_fullStr Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
title_full_unstemmed Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
title_short Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
title_sort les effets de l enseignement à distance sur l enseignement du français en finlande
title_txtP Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
topic TICE FLE Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 etäopetus ranskan kieli
topic_facet 307 COVID-19 FLE Romaaninen filologia Romance Philology TICE etäopetus ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85204 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301261495
work_keys_str_mv AT mäkinensanni leseffetsdelenseignementadistancesurlenseignementdufrancaisenfinlande