Dilemma johtajuus ekososiaalisen sosiaalityön kontekstissa kuntasektorilla

Tämä tutkielma käsittelee johtamista ja johtajuutta ekososiaalisen sosiaalityön kontekstissa kuntasektorilla. Kartoitan aiemman tutkimusaineiston perusteella, miltä johtajuus näyttäytyy ekososiaalisen sosiaalityön kontekstissa, huomioiden vastuullisuuden ja YKn kestävän kehityksen kriteerit. Tutkin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malinen, Virpi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85164
Description
Summary:Tämä tutkielma käsittelee johtamista ja johtajuutta ekososiaalisen sosiaalityön kontekstissa kuntasektorilla. Kartoitan aiemman tutkimusaineiston perusteella, miltä johtajuus näyttäytyy ekososiaalisen sosiaalityön kontekstissa, huomioiden vastuullisuuden ja YKn kestävän kehityksen kriteerit. Tutkin ja analysoin eri tieteenalat yhdistäen, miten Bernard M. Bassin teoria tukee johtamista ja johtajuutta, sosiaalityön johtamisen ollessa aineiston mukaan tiukasti koordinoitua ja byrokratian heikentäessä ammatillista riippumattomuutta ja itseluottamusta. Samanaikaisesti kestävä kehitys tarvitsee kiireesti innovaatioita ja monialaista yhteistyötä, johon ekososiaalinen sosiaalityö voisi olla vastaamassa yhteiskunnassa. Teoreettinen viitekehys muodostuu Bernard M. Bassin johtajuusteoriasta, transaktionaalisesta ja transformaalisesta johtajuudesta. Metodina tutkielmassani on integroiva kirjallisuuskatsaus. Filosofisena ohjaussuuntana on kriittinen realismi. Aineisto rakentuu kolmesta kirjan osasta ja kuudesta vertaisarvioidusta tieteellisestä tutkimusartikkelista. Tuloksena tässä tutkimuksessa on, että Bernard M. Bassin johtajuus teorian avulla voidaan vastata monin eri tavoin sosiaalityön ammatillisiin työoloihin ja itseluottamukseen. Lisätä proaktiivista toimintaa ja vähentää ristiriitaa työn tekemisen ja YKn kestävän kehityksen kriteereiden välillä.