Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä

Tutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa käytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin kerättyä merkittävä määrä dataa talteen. Tästä voidaan vain päätellä kuinka suuri osa maailman väestöstä käyttää jonkinlaista vastaavaa dataa keräävää tai tuottavaa laitetta vuonna 2022...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oikari, Emilia
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85162
_version_ 1826225815355916288
author Oikari, Emilia
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oikari, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oikari, Emilia Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oikari, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa käytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin kerättyä merkittävä määrä dataa talteen. Tästä voidaan vain päätellä kuinka suuri osa maailman väestöstä käyttää jonkinlaista vastaavaa dataa keräävää tai tuottavaa laitetta vuonna 2022. Ihmisten käyttämistä laitteista kerätään jatkuvalla syötöllä dataa erilaisiin käyttötarpeisiin. Tätä isoa joukkoa dataa kutsutaan massadataksi (engl. Big data) ja sen tuomista mahdollisuuksista puhutaan jatkuvasti nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksia datasta ja sen erilaisista hyödyntämiskeinoista on tehty jo vuosikymmenien ajan, mutta liiketoiminnallista näkökulmaa on tässä aihepiirissä tutkittu jokseenkin vielä suppeasti. Data voidaan nähdä yrityksen aineettomana pääomana ja sitä useinkin pidetään organisaatiossa tärkeänä resurssina. Haaste on kuitenkin siinä, että data ei kuitenkaan itsestään tuota yritykselle tarvittavaa lisäarvoa tai kilpailuetua. Tässä tutkielmassa tarkastellaan dataa ja data-analytiikkaa etenkin liiketoiminnallisesta näkökulmasta sekä käsitellään datastrategian roolia datan tuomien haasteiden ehkäisemisessä, liiketoiminnan kehittämisessä sekä kilpailuedun tuottamisessa. Tutkielmassa pyritään luomaan mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva data-analytiikan liiketoiminnallisesta merkityksestä sekä datastrategian roolista datan hyödyntämisessä organisaation resurssina. Tutkielman tuloksista ilmenee, että datan hyödyntämiseen liittyy merkittävissä määrin erilaisia haasteita, jonka vuoksi yritysten tulisi paremmin varautua datan hyödyntämiseen ja näin ollen kehittää omaa datapolitiikkaansa datan strategisen suunnittelun ja sen hyödyntämisen avulla. Research shows that already in 2013, two thirds of the world's people used a mobile device that can be used to collect and share data. We can only imagine how much of the world's population are using similar devices in 2022. There is a constant stream of data being collected from the devices people use for different purposes. This mass of data is called Big Data and its potential is constantly being discussed in today's society. Research on data and its use has been going on for decades, but the business perspective is not yet well represented in these circles. In this thesis, we will look at data and data analytics particularly from a business perspective, as well as the role of data strategy in business development and bringing competitive advantage. The aim is to create as comprehensive a picture as possible of data analytics and its importance in business. The results of the study show that there are many different challenges related to data utilization, which is why companies should prepare and plan their own data policies and data usage strategies more carefully.
first_indexed 2024-09-11T08:53:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oikari, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-25T06:19:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-25T06:19:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85162", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisist\u00e4 kaksi kolmasosaa k\u00e4ytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin ker\u00e4tty\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4 dataa talteen. T\u00e4st\u00e4 voidaan vain p\u00e4\u00e4tell\u00e4 kuinka suuri osa maailman v\u00e4est\u00f6st\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jonkinlaista vastaavaa dataa ker\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 tai tuottavaa laitetta vuonna 2022. Ihmisten k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 laitteista ker\u00e4t\u00e4\u00e4n jatkuvalla sy\u00f6t\u00f6ll\u00e4 dataa erilaisiin k\u00e4ytt\u00f6tarpeisiin. T\u00e4t\u00e4 isoa joukkoa dataa kutsutaan massadataksi (engl. Big data) ja sen tuomista mahdollisuuksista puhutaan jatkuvasti nyky-yhteiskunnassa. Tutkimuksia datasta ja sen erilaisista hy\u00f6dynt\u00e4miskeinoista on tehty jo vuosikymmenien ajan, mutta liiketoiminnallista n\u00e4k\u00f6kulmaa on t\u00e4ss\u00e4 aihepiiriss\u00e4 tutkittu jokseenkin viel\u00e4 suppeasti. Data voidaan n\u00e4hd\u00e4 yrityksen aineettomana p\u00e4\u00e4omana ja sit\u00e4 useinkin pidet\u00e4\u00e4n organisaatiossa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 resurssina. Haaste on kuitenkin siin\u00e4, ett\u00e4 data ei kuitenkaan itsest\u00e4\u00e4n tuota yritykselle tarvittavaa lis\u00e4arvoa tai kilpailuetua. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan dataa ja data-analytiikkaa etenkin liiketoiminnallisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n datastrategian roolia datan tuomien haasteiden ehk\u00e4isemisess\u00e4, liiketoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 kilpailuedun tuottamisessa. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n luomaan mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva data-analytiikan liiketoiminnallisesta merkityksest\u00e4 sek\u00e4 datastrategian roolista datan hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 organisaation resurssina. Tutkielman tuloksista ilmenee, ett\u00e4 datan hy\u00f6dynt\u00e4miseen liittyy merkitt\u00e4viss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin erilaisia haasteita, jonka vuoksi yritysten tulisi paremmin varautua datan hy\u00f6dynt\u00e4miseen ja n\u00e4in ollen kehitt\u00e4\u00e4 omaa datapolitiikkaansa datan strategisen suunnittelun ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misen avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Research shows that already in 2013, two thirds of the world's people used a mobile device that can be used to collect and share data. We can only imagine how much of the world's population are using similar devices in 2022. There is a constant stream of data being collected from the devices people use for different purposes. This mass of data is called Big Data and its potential is constantly being discussed in today's society. Research on data and its use has been going on for decades, but the business perspective is not yet well represented in these circles. In this thesis, we will look at data and data analytics particularly from a business perspective, as well as the role of data strategy in business development and bringing competitive advantage. The aim is to create as comprehensive a picture as possible of data analytics and its importance in business. The results of the study show that there are many different challenges related to data utilization, which is why companies should prepare and plan their own data policies and data usage strategies more carefully.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-25T06:19:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-25T06:19:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "data-analytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "datastrategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ydindata", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301251456", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "business intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85162
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5440c3e9-bb64-4ecd-8753-d581a331a24f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301251456.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oikari, Emilia Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä data-analytiikka datastrategia ydindata Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence liiketoiminta data big data
title Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_full Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_fullStr Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_full_unstemmed Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_short Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_sort data analytiikan ja strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
title_txtP Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä
topic data-analytiikka datastrategia ydindata Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence liiketoiminta data big data
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede big data business intelligence data data-analytiikka datastrategia liiketoiminta ydindata
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85162 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301251456
work_keys_str_mv AT oikariemilia dataanalytiikanjastrategianmerkitysliiketoiminnankehittämisessä