Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät myönteiset sekä kielteiset ilmaisut, joilla he omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan var...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkala, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85129
_version_ 1828193037073776640
author Honkala, Heli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkala, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkala, Heli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkala, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät myönteiset sekä kielteiset ilmaisut, joilla he omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan varhaiskasvatuksen arjesta kuvasivat. Tutkimusaineisto kerättiin TUIKKU-tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa yksilö- ja ryhmähaastatteluilla lapsiryhmien muun toiminnan yhteydessä toukokuussa 2022. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen arjessa tunteiden olevan keskeisiä vaikuttajia lasten hyvinvoinnin kokemukseen. Kielteisten tunteiden tunnistamisessa ja nimeämisessä esiintyi kuitenkin haasteita. Yhteiset leikit sekä leikkikaverit osoittautuivat lasten kerronnan perusteella hyvin merkityksellisiksi, mutta usealla heistä oli myös omakohtaista kokemusta leikin ulkopuolelle jäämisestä. Lapsilla esiintyi keskinäistä vertailua ja sen myötä oikeudenmukainen kohtelu koettiin tärkeänä. Omaa kyvykkyyttään lapset toivat esiin saadakseen muilta arvostusta ja hyväksyntää. Tässä tutkimuksessa lasten omat vaikuttamisen mahdollisuudet eivät tulleet heidän kerrontansa kautta esiin. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että lasten hyvinvointia voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa opettamalla heille esimerkiksi sosioemotionaalisia taitoja, kohtelemalla heitä oikeudenmukaisesti, huolehtimalla heidän mahdollisuudestaan leikkiin ja leikkikavereihin, kohtaamalla jokainen lapsi arvostavasti sekä antamalla heille keinoja vaikuttaa omaan arkeensa lapsiryhmässä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkala, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-23T06:55:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-23T06:55:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85129", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen t\u00e4rkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t my\u00f6nteiset sek\u00e4 kielteiset ilmaisut, joilla he omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan varhaiskasvatuksen\narjesta kuvasivat. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin TUIKKU-tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4haastatteluilla lapsiryhmien muun toiminnan yhteydess\u00e4 toukokuussa 2022. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto analysoitiin teemoitellen.\n Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen arjessa tunteiden olevan keskeisi\u00e4 vaikuttajia lasten hyvinvoinnin kokemukseen. Kielteisten tunteiden tunnistamisessa ja nime\u00e4misess\u00e4 esiintyi kuitenkin haasteita. Yhteiset leikit\nsek\u00e4 leikkikaverit osoittautuivat lasten kerronnan perusteella hyvin merkityksellisiksi, mutta usealla heist\u00e4 oli my\u00f6s omakohtaista kokemusta leikin ulkopuolelle\nj\u00e4\u00e4misest\u00e4. Lapsilla esiintyi keskin\u00e4ist\u00e4 vertailua ja sen my\u00f6t\u00e4 oikeudenmukainen kohtelu koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Omaa kyvykkyytt\u00e4\u00e4n lapset toivat esiin saadakseen muilta arvostusta ja hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lasten omat vaikuttamisen mahdollisuudet eiv\u00e4t tulleet heid\u00e4n kerrontansa kautta esiin.\n Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 lasten hyvinvointia voidaan\nvahvistaa varhaiskasvatuksessa opettamalla heille esimerkiksi sosioemotionaalisia taitoja, kohtelemalla heit\u00e4 oikeudenmukaisesti, huolehtimalla heid\u00e4n mahdollisuudestaan leikkiin ja leikkikavereihin, kohtaamalla jokainen lapsi arvostavasti sek\u00e4 antamalla heille keinoja vaikuttaa omaan arkeensa lapsiryhm\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-23T06:55:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-23T06:55:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsin\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301231427", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85129
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cb68b82-4a23-4e92-9904-c85676f399df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301231427.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkala, Heli Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana lapsinäkökulma Erityispedagogiikka Special Education 101 tunteet varhaiskasvatus hyvinvointi vuorovaikutus tunnetaidot vertaissuhteet osallisuus
title Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_full Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_fullStr Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_full_unstemmed Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_short Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
title_sort tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_sub ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
title_txtP Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
topic lapsinäkökulma Erityispedagogiikka Special Education 101 tunteet varhaiskasvatus hyvinvointi vuorovaikutus tunnetaidot vertaissuhteet osallisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi lapsinäkökulma osallisuus tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus vertaissuhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85129 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301231427
work_keys_str_mv AT honkalaheli tunteitajahyvinvointiavarhaiskasvatuksessaajatuksiajakokemuksialastensanoittamana