Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät myönteiset sekä kielteiset ilmaisut, joilla he omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan var...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkala, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85129
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät myönteiset sekä kielteiset ilmaisut, joilla he omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan varhaiskasvatuksen arjesta kuvasivat. Tutkimusaineisto kerättiin TUIKKU-tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -hankkeessa yksilö- ja ryhmähaastatteluilla lapsiryhmien muun toiminnan yhteydessä toukokuussa 2022. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen arjessa tunteiden olevan keskeisiä vaikuttajia lasten hyvinvoinnin kokemukseen. Kielteisten tunteiden tunnistamisessa ja nimeämisessä esiintyi kuitenkin haasteita. Yhteiset leikit sekä leikkikaverit osoittautuivat lasten kerronnan perusteella hyvin merkityksellisiksi, mutta usealla heistä oli myös omakohtaista kokemusta leikin ulkopuolelle jäämisestä. Lapsilla esiintyi keskinäistä vertailua ja sen myötä oikeudenmukainen kohtelu koettiin tärkeänä. Omaa kyvykkyyttään lapset toivat esiin saadakseen muilta arvostusta ja hyväksyntää. Tässä tutkimuksessa lasten omat vaikuttamisen mahdollisuudet eivät tulleet heidän kerrontansa kautta esiin. Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että lasten hyvinvointia voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksessa opettamalla heille esimerkiksi sosioemotionaalisia taitoja, kohtelemalla heitä oikeudenmukaisesti, huolehtimalla heidän mahdollisuudestaan leikkiin ja leikkikavereihin, kohtaamalla jokainen lapsi arvostavasti sekä antamalla heille keinoja vaikuttaa omaan arkeensa lapsiryhmässä.