Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen

Tässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maksimainen, Tarja
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85118
_version_ 1826225728140607488
author Maksimainen, Tarja
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Maksimainen, Tarja Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Maksimainen, Tarja Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Maksimainen, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrityksestä houkutteleva työnantaja. Tutkimuksessa yhdistetään useita näkemyksiä työnhakijoiden arvoista. Näistä on tutkimuksessa koottu kahdeksan arvoa: psykologinen arvo, sosiaalinen arvo, soveltamisarvo, kehittymisarvo, taloudellinen arvo, yhteiskunnallinen arvo, työnteon tasapaino sekä kiinnostusarvo. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan aiempia tutkimustuloksia arvojen vaikutuksesta houkuttelevuuteen sekä työnantajan houkuttelevuuden rakentumisesta työnantajabrändin avulla. Tutkimus on tehty yhdistelmänä teemahaastattelua sekä kyselytutkimusta. Teemahaastattelu tehtiin 10 ohjelmoijalle ja sen pohjalta rakennettiin 37 kysymyksen kysely, jossa vastaajat valitsivat aina kahden erilaisen skenaarion väliltä. Kyselytutkimuksen täytti 52 ohjelmoijaa. Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimpiä arvoja ohjelmoijille ovat kiinnostus- ja kehitysarvo, sekä yhteiskunnalliset arvot. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelmoijille on hyvin tärkeää oppia työssään uutta, minkä lisäksi heitä kiinnostavat tunnetut yritykset ja tuotteet sekä peliala. Lisäksi ohjelmoijille on tärkeää, että yritys toimii eettisesti. Tutkimuksen mukaan palkalla on verrattain vähän merkitystä työpaikan valinnan kannalta. Selvisi myös, että kehitysarvo ja yhteiskunnalliset arvot korreloivat negatiivisesti, eli urakehitystä tärkeänä pitävät eivät pitäneet yrityksen eettisyyttä yhtä merkityksellisinä kuin muut. Yksilölliset erot voivat kuitenkin olla suuria. Tutkimuksen perusteella on selvää, että yrityksen on tärkeää pitää yllä hyvää mainetta ollakseen houkutteleva työnantaja. Tähän on hyvä pyrkiä viestimällä yrityksen todellisista arvoista. On myös tärkeää pyrkiä löytämään yrityksen arvoja vastaavia työnhakijoita, sillä tällöin myös työnantajabrändin toimenpiteet ovat aitoja ja tekevät yrityksestä entistä houkuttelevamman työnantajan oikealle kohderyhmälle.
first_indexed 2023-01-23T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maksimainen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-23T06:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-23T06:23:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot\nvaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen ty\u00f6nantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sill\u00e4\nalalla vallitsevat usein ty\u00f6nhakijoiden markkinat. Ty\u00f6nantajien on t\u00e4ll\u00f6in panostettava\nerityisesti ty\u00f6nantajabr\u00e4ndiins\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4 yrityksest\u00e4 houkutteleva ty\u00f6nantaja.\nTutkimuksessa yhdistet\u00e4\u00e4n useita n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6nhakijoiden arvoista. N\u00e4ist\u00e4 on\ntutkimuksessa koottu kahdeksan arvoa: psykologinen arvo, sosiaalinen arvo,\nsoveltamisarvo, kehittymisarvo, taloudellinen arvo, yhteiskunnallinen arvo, ty\u00f6nteon\ntasapaino sek\u00e4 kiinnostusarvo. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa kartoitetaan aiempia\ntutkimustuloksia arvojen vaikutuksesta houkuttelevuuteen sek\u00e4 ty\u00f6nantajan\nhoukuttelevuuden rakentumisesta ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin avulla.\nTutkimus on tehty yhdistelm\u00e4n\u00e4 teemahaastattelua sek\u00e4 kyselytutkimusta.\nTeemahaastattelu tehtiin 10 ohjelmoijalle ja sen pohjalta rakennettiin 37 kysymyksen\nkysely, jossa vastaajat valitsivat aina kahden erilaisen skenaarion v\u00e4lilt\u00e4.\nKyselytutkimuksen t\u00e4ytti 52 ohjelmoijaa.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 t\u00e4rkeimpi\u00e4 arvoja ohjelmoijille ovat kiinnostus- ja\nkehitysarvo, sek\u00e4 yhteiskunnalliset arvot. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 ohjelmoijille on\nhyvin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n uutta, mink\u00e4 lis\u00e4ksi heit\u00e4 kiinnostavat tunnetut yritykset\nja tuotteet sek\u00e4 peliala. Lis\u00e4ksi ohjelmoijille on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 yritys toimii eettisesti.\nTutkimuksen mukaan palkalla on verrattain v\u00e4h\u00e4n merkityst\u00e4 ty\u00f6paikan valinnan\nkannalta. Selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 kehitysarvo ja yhteiskunnalliset arvot korreloivat\nnegatiivisesti, eli urakehityst\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t pit\u00e4neet yrityksen eettisyytt\u00e4 yht\u00e4\nmerkityksellisin\u00e4 kuin muut. Yksil\u00f6lliset erot voivat kuitenkin olla suuria.\nTutkimuksen perusteella on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 yrityksen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pit\u00e4\u00e4 yll\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 mainetta\nollakseen houkutteleva ty\u00f6nantaja. T\u00e4h\u00e4n on hyv\u00e4 pyrki\u00e4 viestim\u00e4ll\u00e4 yrityksen\ntodellisista arvoista. On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pyrki\u00e4 l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yrityksen arvoja vastaavia\nty\u00f6nhakijoita, sill\u00e4 t\u00e4ll\u00f6in my\u00f6s ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin toimenpiteet ovat aitoja ja tekev\u00e4t\nyrityksest\u00e4 entist\u00e4 houkuttelevamman ty\u00f6nantajan oikealle kohderyhm\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-23T06:23:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-23T06:23:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "houkuttelevuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nantaja-arvojen vaikutus ty\u00f6nantajan houkuttelevuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301231416", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maine", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rekrytointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot (k\u00e4sitykset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85118
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f595c59c-471c-452f-a4d6-89ae89b0b55f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301231416.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maksimainen, Tarja Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen työnantajabrändi houkuttelevuus Markkinointi Marketing 20423 maine rekrytointi arvot (käsitykset) työnantajat
title Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_full Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_fullStr Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_full_unstemmed Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_short Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_sort työnantaja arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
title_txtP Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
topic työnantajabrändi houkuttelevuus Markkinointi Marketing 20423 maine rekrytointi arvot (käsitykset) työnantajat
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvot (käsitykset) houkuttelevuus maine rekrytointi työnantajabrändi työnantajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301231416
work_keys_str_mv AT maksimainentarja työnantajaarvojenvaikutustyönantajanhoukuttelevuuteen