Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen

Tässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maksimainen, Tarja
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85118
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrityksestä houkutteleva työnantaja. Tutkimuksessa yhdistetään useita näkemyksiä työnhakijoiden arvoista. Näistä on tutkimuksessa koottu kahdeksan arvoa: psykologinen arvo, sosiaalinen arvo, soveltamisarvo, kehittymisarvo, taloudellinen arvo, yhteiskunnallinen arvo, työnteon tasapaino sekä kiinnostusarvo. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan aiempia tutkimustuloksia arvojen vaikutuksesta houkuttelevuuteen sekä työnantajan houkuttelevuuden rakentumisesta työnantajabrändin avulla. Tutkimus on tehty yhdistelmänä teemahaastattelua sekä kyselytutkimusta. Teemahaastattelu tehtiin 10 ohjelmoijalle ja sen pohjalta rakennettiin 37 kysymyksen kysely, jossa vastaajat valitsivat aina kahden erilaisen skenaarion väliltä. Kyselytutkimuksen täytti 52 ohjelmoijaa. Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimpiä arvoja ohjelmoijille ovat kiinnostus- ja kehitysarvo, sekä yhteiskunnalliset arvot. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelmoijille on hyvin tärkeää oppia työssään uutta, minkä lisäksi heitä kiinnostavat tunnetut yritykset ja tuotteet sekä peliala. Lisäksi ohjelmoijille on tärkeää, että yritys toimii eettisesti. Tutkimuksen mukaan palkalla on verrattain vähän merkitystä työpaikan valinnan kannalta. Selvisi myös, että kehitysarvo ja yhteiskunnalliset arvot korreloivat negatiivisesti, eli urakehitystä tärkeänä pitävät eivät pitäneet yrityksen eettisyyttä yhtä merkityksellisinä kuin muut. Yksilölliset erot voivat kuitenkin olla suuria. Tutkimuksen perusteella on selvää, että yrityksen on tärkeää pitää yllä hyvää mainetta ollakseen houkutteleva työnantaja. Tähän on hyvä pyrkiä viestimällä yrityksen todellisista arvoista. On myös tärkeää pyrkiä löytämään yrityksen arvoja vastaavia työnhakijoita, sillä tällöin myös työnantajabrändin toimenpiteet ovat aitoja ja tekevät yrityksestä entistä houkuttelevamman työnantajan oikealle kohderyhmälle.