Yhteenveto: | Tutkielmassa käsittellään intermediaalisia musiikkiviittauksia Hirohiko Arakin mangassa JoJo’s Bizarre Adventure: Diamond Is Unbreakable keskittyen kahteen keskeiseen henkilöhahmoon, Josuke Higashikataan ja Yoshikage Kiraan. Tutkimuksessa selvitetään, mitä ja millaisia intermediaalisia viittauksia musiikkiin Josuken ja Kiran henkilöhahmoissa yhdistetään sekä minkälaisia tulkintoja ja merkityksiä nämä viittaukset luovat henkilöhahmojen rakentajina.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii intermediaalisuuden tutkimus, johon sovelletaan musiikin ja kirjallisuuden suhteeseen päteviä intermediaalisia lainalaisuuksia ja teoreettisia määritelmiä. Tutkielmassa hyödynnetään myös interfiguraalisuuden teoriaa. Tutkimusmetodissa yhdistetään intermediaalisuuden teoriaa mangan henkilöhahmojen ja musiikkiviittausten tarkkaan analyysiin ja tulkintaan, johon sisältyy lisäksi mangan visuaalisen puolen kartoittava kuva-analyysi.
Tutkielman analyysiosio koostuu kolmesta pääluvusta. Kahdessa ensimmäisessä pääluvussa eritellään Scherin kolmijaon avulla Josuken ja hänen Stand-kykynsä Crazy Diamondin intermediaalisia viittauksia Princeen ja Pink Floydiin (luku 4) sekä Kiran ja hänen Stand-kykynsä Killer Queenin intermediaaliset viittaukset (luku 5). Kolmas pääluku (luku 6) yhdistää edellisten päälukujen havainnot ja kokoaa niitä yhteen henkilöhahmojen rakentumisen näkökulmasta.
Tutkielman tuloksissa tuodaan esille, että aineistossa yleisin intermediaalinen viittaustapa on muodollinen intermediaalinen jäljittely ja intermediaalinen transpositio, sillä metaforista ja musiikin äänellisestä ulottuvuudesta on tehty konkreettisia. Sanoitukset ja niiden merkitykset näkyvät mangassa kuvina ja ovat muuttuneet hahmoiksi ja Stand-kyvyiksi.
|