Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat sosiaalityöntekijän tärkeimmät tunneälytaidot a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Radmer, Jasmin
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85071
_version_ 1826225805826457600
author Radmer, Jasmin
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Radmer, Jasmin Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Radmer, Jasmin Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Radmer, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunneälyn eri ulottuvuuksia sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkimuskysymystä tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunneälymallin kautta. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat sosiaalityöntekijän tärkeimmät tunneälytaidot asiakastyössä ja miten niitä käsitteellistetään sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille tunneälyn merkitystä laadukkaalle ja vastuulliselle asiakastyölle. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kahdestatoista (12) sosiaalityön asiakastyötä käsittelevästä artikkelista, raportista ja tieteellisestä kirjasta. Tutkielman teoreettis-käsitteellinen viitekehys muodostuu tunteista, tunteiden säätelystä ja vuorovaikutuksesta sosiaalityön asiakastyössä. Kirjallisuuskatsauksessa aineisto analysoidaan teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Löydetyt tunneälytaidot ryhmitellään tunneälymallin mukaisiin kategorioihin. Yhteenvedossa esitellään, miten tunneälyn ulottuvuuksia käsitteellistettiin sosiaalityön asiakastyön tutkimuksissa. Tutkielman perusteella sosiaalityön asiakastyössä tarvitaan tunneälytaitoja jokaiselta tunneälymallin ulottuvuudelta ja monet tunneälytaidoista linkittyvät toisiinsa. Tärkeimmät tunneälytaidot ovat aineiston mukaan emotionaalinen itsetietoisuus, itsekontrolli, luotettavuus, empaattisuus, kyky kehittää muita ja kannustavuus. Näitä käsitteellistetään aineistossa muun muassa läsnäolona, aitona välittämisenä, rauhallisuutena, arvostamisena, sensitiivisyytenä, voimaannuttamisena ja osallistamisena. Tulosten perusteella tunneälyn voidaan nähdä olevan onnistuneen asiakastyön edellytys. Sosiaalityöntekijöiden tunneälytaitoja on tärkeää kehittää, jotta he pystyvät käsittelemään työnsä aiheuttamia haastavia tunteita ja säätelemään tämän myötä myös asiakkaan tunteita. Tämä mahdollistaa asiakkaan arvostavan kohtaamisen, jolle sosiaalityö perustuu. Tutkielmani perusteella voidaan todeta, että tunneälyä on tutkittu vähäisesti sosiaalityön asiakastyössä, joten lisätutkimukselle on tulevaisuudessa tarvetta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiitinen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Radmer, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-18T10:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-18T10:03:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tunne\u00e4lyn eri ulottuvuuksia sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6n tutkimuksissa. Tutkimuskysymyst\u00e4 tarkastellaan Golemanin, Boyatziksen ja McKeen (2002) tunne\u00e4lymallin kautta. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n t\u00e4rkeimm\u00e4t tunne\u00e4lytaidot asiakasty\u00f6ss\u00e4 ja miten niit\u00e4 k\u00e4sitteellistet\u00e4\u00e4n sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6n tutkimuksissa. Tutkielman tarkoituksena on tuoda esille tunne\u00e4lyn merkityst\u00e4 laadukkaalle ja vastuulliselle asiakasty\u00f6lle.\n\nTutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostuu kahdestatoista (12) sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6t\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 artikkelista, raportista ja tieteellisest\u00e4 kirjasta. Tutkielman teoreettis-k\u00e4sitteellinen viitekehys muodostuu tunteista, tunteiden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 ja vuorovaikutuksesta sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6ss\u00e4. Kirjallisuuskatsauksessa aineisto analysoidaan teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. L\u00f6ydetyt tunne\u00e4lytaidot ryhmitell\u00e4\u00e4n tunne\u00e4lymallin mukaisiin kategorioihin. Yhteenvedossa esitell\u00e4\u00e4n, miten tunne\u00e4lyn ulottuvuuksia k\u00e4sitteellistettiin sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6n tutkimuksissa. \n\nTutkielman perusteella sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6ss\u00e4 tarvitaan tunne\u00e4lytaitoja jokaiselta tunne\u00e4lymallin ulottuvuudelta ja monet tunne\u00e4lytaidoista linkittyv\u00e4t toisiinsa. T\u00e4rkeimm\u00e4t tunne\u00e4lytaidot ovat aineiston mukaan emotionaalinen itsetietoisuus, itsekontrolli, luotettavuus, empaattisuus, kyky kehitt\u00e4\u00e4 muita ja kannustavuus. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4sitteellistet\u00e4\u00e4n aineistossa muun muassa l\u00e4sn\u00e4olona, aitona v\u00e4litt\u00e4misen\u00e4, rauhallisuutena, arvostamisena, sensitiivisyyten\u00e4, voimaannuttamisena ja osallistamisena. Tulosten perusteella tunne\u00e4lyn voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan onnistuneen asiakasty\u00f6n edellytys. Sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden tunne\u00e4lytaitoja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4, jotta he pystyv\u00e4t k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ty\u00f6ns\u00e4 aiheuttamia haastavia tunteita ja s\u00e4\u00e4telem\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s asiakkaan tunteita. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa asiakkaan arvostavan kohtaamisen, jolle sosiaality\u00f6 perustuu. Tutkielmani perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 tunne\u00e4ly\u00e4 on tutkittu v\u00e4h\u00e4isesti sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6ss\u00e4, joten lis\u00e4tutkimukselle on tulevaisuudessa tarvetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-01-18T10:03:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-18T10:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunne\u00e4lyn ulottuvuudet sosiaality\u00f6n asiakasty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301181373", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85071
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab2e6a39-087f-4434-b384-b9b148cf0801\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301181373.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Radmer, Jasmin Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä Sosiaalityö Social Work 210 tunneäly sosiaalityö tunteet asiakastyö vuorovaikutus sosiaalityöntekijät asiakkaat
title Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_full Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_fullStr Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_full_unstemmed Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_short Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_sort tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
title_txtP Tunneälyn ulottuvuudet sosiaalityön asiakastyössä
topic Sosiaalityö Social Work 210 tunneäly sosiaalityö tunteet asiakastyö vuorovaikutus sosiaalityöntekijät asiakkaat
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiakastyö asiakkaat sosiaalityö sosiaalityöntekijät tunneäly tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301181373
work_keys_str_mv AT radmerjasmin tunneälynulottuvuudetsosiaalityönasiakastyössä