Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia työhön liittyvästä moraalisesta stressistä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisten tilanteiden erityisopettajat kertovat herättävän heissä moraalista stressiä sekä miten he asemoivat itsensä ja muut tahot näissä moraal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivioja, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85044
_version_ 1826225712517873664
author Kivioja, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivioja, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivioja, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivioja, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia työhön liittyvästä moraalisesta stressistä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisten tilanteiden erityisopettajat kertovat herättävän heissä moraalista stressiä sekä miten he asemoivat itsensä ja muut tahot näissä moraalista stressiä herättävissä tilanteissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin erityisopettajat kertovat selviytyvänsä moraalisesta stressistä. Tutkimukseen osallistui kolme erityisluokanopettajaa ja kolme laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina, joiden tavoitteena oli saada kuvauksia mahdollisimman konkreettisista tilanteista, joissa erityisopettaja kokee työssään moraalista stressiä. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä narratiivista Greimasin aktanttimallia. Analyysissä tuloksiksi muodostui viisi eri moraalisen stressin tarinatyyppiä, joissa toimijoina oli joko omia arvojaan vastaan toimiva, liian vähillä resursseilla toimiva, mahdottomuuden edessä oleva, sensitiivinen tai väärinymmärretty erityisopettaja. Erityisopettajat kertoivat kokevansa usein ulkoisten tekijöiden estävän heitä toimimasta oikeaksi koetuilla tavoilla. Lisäksi erityisopettajien oma herkkyys oli usein syynä moraalisen stressin kokemiselle. Tulosten mukaan moraalisesta stressistä selviydytään erityisesti kollegoiden tuella sekä hyväksymällä työnsä ja itsensä keskeneräisyyden. Toisaalta tulokset nostivat esiin tarpeen huolehtia siitä, että erityisopettajat saavat riittävästi kollegiaalista tukea. Tutkimukseni antaa viitteitä siitä, että erityisopettajien moraalista stressiä käsitellessä huomio tulisi kiinnittää erityisopettajan vastuun lisäksi myös organisaatiotasolle.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivioja, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-17T06:21:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-17T06:21:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4st\u00e4 moraalisesta stressist\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siit\u00e4, millaisten tilanteiden erityisopettajat kertovat her\u00e4tt\u00e4v\u00e4n heiss\u00e4 moraalista stressi\u00e4 sek\u00e4 miten he asemoivat itsens\u00e4 ja muut tahot n\u00e4iss\u00e4 moraalista stressi\u00e4 her\u00e4tt\u00e4viss\u00e4 tilanteissa. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin erityisopettajat kertovat selviytyv\u00e4ns\u00e4 moraalisesta stressist\u00e4.\nTutkimukseen osallistui kolme erityisluokanopettajaa ja kolme laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kerronnallisina haastatteluina, joiden tavoitteena oli saada kuvauksia mahdollisimman konkreettisista tilanteista, joissa erityisopettaja kokee ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n moraalista stressi\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 narratiivista Greimasin aktanttimallia. Analyysiss\u00e4 tuloksiksi muodostui viisi eri moraalisen stressin tarinatyyppi\u00e4, joissa toimijoina oli joko omia arvojaan vastaan toimiva, liian v\u00e4hill\u00e4 resursseilla toimiva, mahdottomuuden edess\u00e4 oleva, sensitiivinen tai v\u00e4\u00e4rinymm\u00e4rretty erityisopettaja. \nErityisopettajat kertoivat kokevansa usein ulkoisten tekij\u00f6iden est\u00e4v\u00e4n heit\u00e4 toimimasta oikeaksi koetuilla tavoilla. Lis\u00e4ksi erityisopettajien oma herkkyys oli usein syyn\u00e4 moraalisen stressin kokemiselle. Tulosten mukaan moraalisesta stressist\u00e4 selviydyt\u00e4\u00e4n erityisesti kollegoiden tuella sek\u00e4 hyv\u00e4ksym\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ns\u00e4 ja itsens\u00e4 keskener\u00e4isyyden. Toisaalta tulokset nostivat esiin tarpeen huolehtia siit\u00e4, ett\u00e4 erityisopettajat saavat riitt\u00e4v\u00e4sti kollegiaalista tukea. Tutkimukseni antaa viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 erityisopettajien moraalista stressi\u00e4 k\u00e4sitelless\u00e4 huomio tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityisopettajan vastuun lis\u00e4ksi my\u00f6s organisaatiotasolle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-17T06:21:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-17T06:21:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraalinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kertomukset ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemastaan moraalisesta stressist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301171347", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85044
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b2b8960-7981-43d0-8142-abbf1e2c377c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301171347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivioja, Milja Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä moraalinen stressi narratiivisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat stressi erityisopetus työhyvinvointi
title Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_full Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_fullStr Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_full_unstemmed Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_short Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_sort erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
title_txtP Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
topic moraalinen stressi narratiivisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat stressi erityisopetus työhyvinvointi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus moraalinen stressi narratiivisuus stressi työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85044 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301171347
work_keys_str_mv AT kiviojamilja erityisopettajienkertomuksettyössäänkokemastaanmoraalisestastressistä