Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä

Kansainvälisiltä yrityksiltä odotettaan nykymaailmassa aktiivista osallistumista globaalien ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (Edelmann 2022, 26–30; 33). Yritysvastuuteemat ovat olleet keskeinen haaste myös yritysviestinnän ammattilaisille (Zerfass ym. 2020; 2021; 2022). Ratkaisuksi on...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85015
_version_ 1826225733409701888
author Lahtinen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Kansainvälisiltä yrityksiltä odotettaan nykymaailmassa aktiivista osallistumista globaalien ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (Edelmann 2022, 26–30; 33). Yritysvastuuteemat ovat olleet keskeinen haaste myös yritysviestinnän ammattilaisille (Zerfass ym. 2020; 2021; 2022). Ratkaisuksi on tarjottu yritysdiplomatiaa: sen avulla yritykset voisivat kantaa vastuunsa yhteiskunnista (Westermann-Behaylo ym. 2015, 387). On jopa ehdotettu, että suomalaisten viestinnän ammattilaisten työnkuva olisi hahmotettava uudelleen yritysdiplomatian näkökulmasta (Melgin & Nieminen 2018, 23–24). Yritysdiplomatian käsite viittaa toimiin, joilla monikansalliset yritykset pyrkivät vahvistamaan legitimiteettiään ja vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin. Yritysdiplomatian toimet kohdistuvat toimintamaiden avainsidosryhmiin. (Ingenhoff & Marschlich 2019, 358.) Julkisuus- ja yritysdiplomatian ja PR:n yhteydet on tutkimuksessa todettu useaan kertaan, mutta etenkin yritysdiplomatian empiirinen tutkimus on ollut lähes olematonta (White 2015, 318– 319; Vanc & Fitzpatrick 2016, 437). Tämä maisterintutkielma tarkasteli yritysdiplomatian piirteitä suomalaisten, kansainvälisesti toimivien yritysten toiminnassa. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia yritysdiplomatian piirteitä on tunnistettavissa kyseisten yritysten viestintäosastojen työstä. Johtavien viestinnän ammattilaisten haastattelu- ja kyselyaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Analyysin tuloksena suomalaisten, kansainvälisesti toimivien yritysten toiminnasta oli tunnistettavissa yritysdiplomatian piirteitä: poliittiseen päätöksentekoon ja julkiseen keskusteluun vaikuttaminen, vastuullisuuden korostunut vaikutus yrityksen legitimiteetille sekä lähtömaan maakuvan hyödyntäminen. Poliittisiin konflikteihin varautumista toiminta- alueillaan yritykset eivät sen sijaan aineiston perusteella harjoittaneet. Yritysten viestintäosastot osallistuivat sekä julkiseen keskusteluun ja poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamiseen että yrityksen legitimiteetin ylläpitoon yrityksen vastuullisuustoimia viestinnällistämällä. Tulosten perusteella yritysdiplomatia ei kuitenkaan ollut tietoista eivätkä johtavat viestinnän ammattilaiset käsittäneet työtään yritysdiplomatian kontekstissa. Tämän tutkimuksen perusteella vaikuttamistyö ja yritysdiplomaattinen näkökulma eivät olleet määrittäviä tekijöitä yritysten viestintäosastojen työssä.
first_indexed 2023-01-16T21:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-16T06:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-16T06:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kansainv\u00e4lisilt\u00e4 yrityksilt\u00e4 odotettaan nykymaailmassa aktiivista osallistumista globaalien ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (Edelmann 2022, 26\u201330; 33). Yritysvastuuteemat ovat olleet keskeinen haaste my\u00f6s yritysviestinn\u00e4n ammattilaisille (Zerfass ym. 2020; 2021; 2022). Ratkaisuksi on tarjottu yritysdiplomatiaa: sen avulla yritykset voisivat kantaa vastuunsa yhteiskunnista (Westermann-Behaylo ym. 2015, 387). On jopa ehdotettu, ett\u00e4 suomalaisten viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6nkuva olisi hahmotettava uudelleen yritysdiplomatian n\u00e4k\u00f6kulmasta (Melgin & Nieminen 2018, 23\u201324).\nYritysdiplomatian k\u00e4site viittaa toimiin, joilla monikansalliset yritykset pyrkiv\u00e4t vahvistamaan legitimiteetti\u00e4\u00e4n ja vaikuttamaan poliittisiin p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. Yritysdiplomatian toimet kohdistuvat toimintamaiden avainsidosryhmiin. (Ingenhoff & Marschlich 2019, 358.) Julkisuus- ja yritysdiplomatian ja PR:n yhteydet on tutkimuksessa todettu useaan kertaan, mutta etenkin yritysdiplomatian empiirinen tutkimus on ollut l\u00e4hes olematonta (White 2015, 318\u2013 319; Vanc & Fitzpatrick 2016, 437). T\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma tarkasteli yritysdiplomatian piirteit\u00e4 suomalaisten, kansainv\u00e4lisesti toimivien yritysten toiminnassa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia yritysdiplomatian piirteit\u00e4 on tunnistettavissa kyseisten yritysten viestint\u00e4osastojen ty\u00f6st\u00e4. Johtavien viestinn\u00e4n ammattilaisten haastattelu- ja kyselyaineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4.\nAnalyysin tuloksena suomalaisten, kansainv\u00e4lisesti toimivien yritysten toiminnasta oli tunnistettavissa yritysdiplomatian piirteit\u00e4: poliittiseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ja julkiseen keskusteluun vaikuttaminen, vastuullisuuden korostunut vaikutus yrityksen legitimiteetille sek\u00e4 l\u00e4ht\u00f6maan maakuvan hy\u00f6dynt\u00e4minen. Poliittisiin konflikteihin varautumista toiminta- alueillaan yritykset eiv\u00e4t sen sijaan aineiston perusteella harjoittaneet. Yritysten viestint\u00e4osastot osallistuivat sek\u00e4 julkiseen keskusteluun ja poliittiseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon vaikuttamiseen ett\u00e4 yrityksen legitimiteetin yll\u00e4pitoon yrityksen vastuullisuustoimia viestinn\u00e4llist\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Tulosten perusteella yritysdiplomatia ei kuitenkaan ollut tietoista eiv\u00e4tk\u00e4 johtavat viestinn\u00e4n ammattilaiset k\u00e4sitt\u00e4neet ty\u00f6t\u00e4\u00e4n yritysdiplomatian kontekstissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella vaikuttamisty\u00f6 ja yritysdiplomaattinen n\u00e4k\u00f6kulma eiv\u00e4t olleet m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 yritysten viestint\u00e4osastojen ty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-16T06:16:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-16T06:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkisuusdiplomatia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maakuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysdiplomatia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestint\u00e4osastojen ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301161318", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "legitimiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4liset yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85015
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c703f23f-1e2a-457f-8e2f-7c2fc23cccaf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301161318.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Sanni Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä julkisuusdiplomatia maakuva yritysdiplomatia viestinnän johtaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 yritysvastuu viestintä legitimiteetti vaikuttaminen kansainväliset yritykset
title Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_full Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_fullStr Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_full_unstemmed Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_short Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_sort julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
title_txtP Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
topic julkisuusdiplomatia maakuva yritysdiplomatia viestinnän johtaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 yritysvastuu viestintä legitimiteetti vaikuttaminen kansainväliset yritykset
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä julkisuusdiplomatia kansainväliset yritykset legitimiteetti maakuva vaikuttaminen viestinnän johtaminen viestintä yritysdiplomatia yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85015 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301161318
work_keys_str_mv AT lahtinensanni julkisuusdiplomatianpiirteetsuomalaistenyritystenviestintäosastojentyössä