Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta

Tutkielmani käsittelee ammattikoululaisten kirjoittajuutta. Pyrin saamaan haastatteluin selville, millaisena ammattikoululaisen kirjoittajuus näyttäytyy heidän itsensä sanoittamana. Tutkielmani on puheenvuoro keskusteluun kirjoittamiskäsityksistä, nykyajan nuorten kirjoituskäytänteistä sekä kirjoit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suni, Aamu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84974
_version_ 1826225759602081792
author Suni, Aamu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suni, Aamu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suni, Aamu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suni, Aamu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani käsittelee ammattikoululaisten kirjoittajuutta. Pyrin saamaan haastatteluin selville, millaisena ammattikoululaisen kirjoittajuus näyttäytyy heidän itsensä sanoittamana. Tutkielmani on puheenvuoro keskusteluun kirjoittamiskäsityksistä, nykyajan nuorten kirjoituskäytänteistä sekä kirjoittamisen pedagogiikasta ja sen tulevaisuudesta. Tulevana äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana minua kiinnosti, miten eritysesti nuoret kokevat kirjoittajuutensa ja kirjoittamisen roolin elämässään. Tutkielmani on fenomenologis-hermeneuttinen laadullinen tutkimus, joka hyödyntää ankkuroidun teorian menetelmiä. Aineistoksi haastattelin keväällä 2021 yhdeksää ammattikoululaista, jotka olivat iältään 16‒18-vuotiaita. Päädyin yksilöhaastatteluina toteutettavaan teemahaastatteluun, sillä se tuntui sopivalta myös analyysimenetelmää, ankkuroitua teoriaa, ajatellen. Äänitin haastattelut ja litteroin ne, jonka jälkeen siirryin aineiston analyysiin eli koodausvaiheeseen. Koodauksessa aineiston sisältöä pyritään jakamaan erilaisiin kategorioihin, joita sitten yhdistellään niin kauan, kunnes saavutetaan kaikkia kategorioita yhdistävä ydinkategoria. Käytin koodauksessa apunani analyyttisia työkaluja. Analyyttiset työkalut auttavat hahmottamaan ajatustyötä, löytämään koodauksessa syntyviä kategorioita ja reflektoimiaan omia päätöksiäni aineiston analyysin suhteen. Tutkielmassani refleksiivisyys korostuu muutoinkin, ja pyrin tekstissäni pitämään oman ajatustyöni mahdollisimman läpinäkyvänä. Ankkuroidun teorian menetelmässä tutkijan tehtävä on pyrkiä hylkäämään ennakko-oletuksensa siinä määrin, kuin se on mahdollista ja antaa aineiston johdattaa koodauksen avulla kohti päämäärää eli ydinkategoriaa. Litteraatteja tutkimalla ja ankkuroidun teorian menetelmiä hyödyntämällä sain käsityksen ammattikoululaisten kirjoittajuudesta. Siinä korostuivat erilaiset sosiaaliset kirjoittamisen tilat, jotka perustuivat eritysesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin. Kirjoittamisen ja sen taidon arvottaminen pohjautuivat tälle vuorovaikutuksen kulttuurille. Nämä näkökulmat muodostivat tutkimukseni ydinkategorian. Aineistoni suppeus ei kuitenkaan yltänyt yleisen teorian muodostukseen. Ydinkategorian ulkopuolelle jäivät luovuusdiskurssisesti painottuneet kategoriat, joskin tarkastelen niitäkin analyysiluvun lopussa ydinkategoriaani peilaten. Kirjoittamisen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimustyön kautta voimme oppia ymmärtämään paremmin meidän kaikkien elämään olennaisesti liittyvän tärkeän taidon ja toiminnon olemusta. Kirjoittamisen tilojen lähimenneisyyden muutos on kiistatta vaikuttanut kokonaisvaltaisesti elämäämme ja tutkimuksen ajantasaisuudella voimme vaikuttaa myös käytäntöön, kuten pedagogisiin ratkaisuihin.
first_indexed 2023-01-13T21:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maanmieli, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suni, Aamu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-13T06:18:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-13T06:18:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani k\u00e4sittelee ammattikoululaisten kirjoittajuutta. Pyrin saamaan haastatteluin selville, millaisena ammattikoululaisen \nkirjoittajuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy heid\u00e4n itsens\u00e4 sanoittamana. Tutkielmani on puheenvuoro keskusteluun kirjoittamisk\u00e4sityksist\u00e4, nykyajan\nnuorten kirjoitusk\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 sek\u00e4 kirjoittamisen pedagogiikasta ja sen tulevaisuudesta. Tulevana \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden \nopettajana minua kiinnosti, miten eritysesti nuoret kokevat kirjoittajuutensa ja kirjoittamisen roolin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. \nTutkielmani on fenomenologis-hermeneuttinen laadullinen tutkimus, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ankkuroidun teorian menetelmi\u00e4. Aineistoksi\nhaastattelin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 yhdeks\u00e4\u00e4 ammattikoululaista, jotka olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 16\u201218-vuotiaita. P\u00e4\u00e4dyin yksil\u00f6haastatteluina \ntoteutettavaan teemahaastatteluun, sill\u00e4 se tuntui sopivalta my\u00f6s analyysimenetelm\u00e4\u00e4, ankkuroitua teoriaa, ajatellen. \u00c4\u00e4nitin \nhaastattelut ja litteroin ne, jonka j\u00e4lkeen siirryin aineiston analyysiin eli koodausvaiheeseen. Koodauksessa aineiston sis\u00e4lt\u00f6\u00e4\npyrit\u00e4\u00e4n jakamaan erilaisiin kategorioihin, joita sitten yhdistell\u00e4\u00e4n niin kauan, kunnes saavutetaan kaikkia kategorioita yhdist\u00e4v\u00e4 \nydinkategoria. K\u00e4ytin koodauksessa apunani analyyttisia ty\u00f6kaluja. Analyyttiset ty\u00f6kalut auttavat hahmottamaan ajatusty\u00f6t\u00e4, \nl\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n koodauksessa syntyvi\u00e4 kategorioita ja reflektoimiaan omia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4ni aineiston analyysin suhteen. Tutkielmassani \nrefleksiivisyys korostuu muutoinkin, ja pyrin tekstiss\u00e4ni pit\u00e4m\u00e4\u00e4n oman ajatusty\u00f6ni mahdollisimman l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4n\u00e4. Ankkuroidun \nteorian menetelm\u00e4ss\u00e4 tutkijan teht\u00e4v\u00e4 on pyrki\u00e4 hylk\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ennakko-oletuksensa siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, kuin se on mahdollista ja antaa \naineiston johdattaa koodauksen avulla kohti p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 eli ydinkategoriaa.\nLitteraatteja tutkimalla ja ankkuroidun teorian menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sain k\u00e4sityksen ammattikoululaisten kirjoittajuudesta. \nSiin\u00e4 korostuivat erilaiset sosiaaliset kirjoittamisen tilat, jotka perustuivat eritysesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin. \nKirjoittamisen ja sen taidon arvottaminen pohjautuivat t\u00e4lle vuorovaikutuksen kulttuurille. N\u00e4m\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmat muodostivat \ntutkimukseni ydinkategorian. Aineistoni suppeus ei kuitenkaan ylt\u00e4nyt yleisen teorian muodostukseen. \nYdinkategorian ulkopuolelle j\u00e4iv\u00e4t luovuusdiskurssisesti painottuneet kategoriat, joskin tarkastelen niit\u00e4kin analyysiluvun lopussa\nydinkategoriaani peilaten. \nKirjoittamisen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 tutkimusty\u00f6n kautta voimme oppia ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin meid\u00e4n kaikkien el\u00e4m\u00e4\u00e4n \nolennaisesti liittyv\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n taidon ja toiminnon olemusta. Kirjoittamisen tilojen l\u00e4himenneisyyden muutos on kiistatta \nvaikuttanut kokonaisvaltaisesti el\u00e4m\u00e4\u00e4mme ja tutkimuksen ajantasaisuudella voimme vaikuttaa my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n, kuten \npedagogisiin ratkaisuihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-13T06:18:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-13T06:18:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ankkuroitu teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittamisen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Normi viestej\u00e4 ja ch\u00e4tt\u00e4ilyj\u00e4 eli \u201dkyll\u00e4h\u00e4 aika paljon pit\u00e4\u00e4 kumminki kirjottaa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u201d : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301131293", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84974
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db0b13ac-3c6c-413a-a9a2-4a09396e66db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301131293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suni, Aamu Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta ankkuroitu teoria kirjoittamisen pedagogiikka Kirjoittaminen Creative writing 3041 grounded theory ammattikoululaiset kirjoittaminen nuoret
title Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_full Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_fullStr Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_full_unstemmed Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_short Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä”
title_sort normi viestejä ja chättäilyjä eli kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä ankkuroitu teoria tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_sub ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
title_txtP Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
topic ankkuroitu teoria kirjoittamisen pedagogiikka Kirjoittaminen Creative writing 3041 grounded theory ammattikoululaiset kirjoittaminen nuoret
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen ammattikoululaiset ankkuroitu teoria grounded theory kirjoittaminen kirjoittamisen pedagogiikka nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301131293
work_keys_str_mv AT suniaamu normiviestejäjachättäilyjäelikyllähäaikapaljonpitääkumminkikirjottaaelämässäankkuroitut