Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsinopiskelijat eräässä suomalaisessa yliopistossa kokivat yliopistossa saamansa palautteen. Tutkimuskysymykset liittyivät palautteen tyyppiin ja kohteeseen, sen koettuun hyötyyn ja siihen, millaista palautetta he haluaisivat jatkossa saada. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kirjallisten töiden palautteeseen.
Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaa, jotka molemmat opiskelevat ruotsia pääaineenaan ja pedagogiikkaa sivuaineenaan. Osallistujista toinen opiskelee kolmatta vuotta, toinen toista vuotta. Molemmat valmistuvat ruotsin aineenopettajaksi. Aineisto kerättiin yksilöllisin, puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastateltavilta kysyttiin kysymyksiä liittyen yliopistokursseihin, niiden tehtäviin sekä ennen kaikkea tehtävistä saatuihin palautteisiin.
Opiskelijoiden mielestä palaute on oppimiselle hyödyllistä. He haluavat monipuolista, selkeää ja yksityiskohtaista palautetta. Palautteen tulee heidän mielestään sisältää sekä positiivisia kommentteja että kehityskohteita. Tutkimukseen osallistuneiden mielipiteet olivat myös osittain toisistaan erkanevia, sillä esimerkiksi vain toinen piti suullista palautetta tärkeänä ja hyödyllisenä. Tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin samankaltaisia aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa.
Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, sillä otos on määrältään niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa sekä yliopiston opettajille opiskelijoiden suhtautumisesta palautteeseen. Tulevissa tutkimuksissa voisi tutkia palautteen vaikutusta ruotsinopiskelijoiden oppimiseen ja kehittymiseen.
|