Fourier-menetelmistä ja tietotekniikan DI-koulutuksen matematiikan opinnoista

Tutkielma motivaationa oli tarkastella DI-koulutuksen matemaattista opintosuunnitelmaa. Tarkemmaksi esimerkkikoulutukseksi valikoitu tietotekniikan DI-koulutuksen kandidaattivaihe. Kyseisen koulutuksen matemaattisten opintosuunnitelmien sisältöjen lisäksi tarkasteluun otettiin Fourier-menetelmät. Ne...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Röppänen, Samuli
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84917
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielma motivaationa oli tarkastella DI-koulutuksen matemaattista opintosuunnitelmaa. Tarkemmaksi esimerkkikoulutukseksi valikoitu tietotekniikan DI-koulutuksen kandidaattivaihe. Kyseisen koulutuksen matemaattisten opintosuunnitelmien sisältöjen lisäksi tarkasteluun otettiin Fourier-menetelmät. Ne toimivat esimerkkinä eräästä DI-koulutuksessa mahdollisesti vastaan tulevasta matemaattisesta työkalusta. Tutkielman ensimmäisessä kokonaisuudessa määritellään Fourier-menetelmiä ja esitellään joitakin niiden sovelluskohteita. Tutkielmassa määritellään reaalinen ja kompleksinen Fourier-sarja, Fourier-muunnos, käänteinen Fourier-muunnos ja FFT-menetelmä. Tutkielmassa tarkastellaan lisäksi Fourier-sarjan ja Fourier-muunnoksen välistä yhteyttä. Fourier-sarjoille ja Fourier-muunnoksille sovelluskohteina esitellään differentiaaliyhtälöiden ratkaisua ja signaalinkäsittelyä. FFT-menetelmän osalta tarkastellaan määritelmän lisäksi syytä sen hyödyllisyyteen. Lähteinä tässä kokonaisuudessa on käytetty opetuskäyttöön tehtyjä luentomonisteita. Tutkielman toisessa kokonaisuudessa tarkastellaan eri yliopistojen tietotekniikan DI-koulutuksen kandivaiheen matematiikan opintosuunnitelmia. Niiden kurssit on esitelty sisällöiltään. Opintosuunnitelmien lähteinä on käytetty yliopistojen verkkosivuilta löytyviä opinto-oppaita. Lisäksi ohjelmista on poimittu Fourier-menetelmien esiintyvyydet. Työn eräs päälähde on ACM:n ja IEEE Computer Society:n toimittama tietotekniikan opetusohjelmien suositeltujen sisältöjen opas. Oppaan suosittelemat aihealuekokonaisuudet eritellään ja eri yliopistojen opintosuunnitelmia peilataan niiden suhteen. Tutkielman lopussa on Jyväskylän yliopiston DI-koulutuksen matematiikan opintosuunnitelman suunnittelussa mukana olleen professorin haastattelu.