Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää suomalaisten lukiolaisten liikunta- tai urheilusisältöjen käyttöä sosiaalisessa mediassa ja sitä, miten he kokevat sisältöjen vaikuttavan heidän liikuntakäyttäytymiseensä. Aineisto kerättiin joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana. Tutkielman aineist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suomela, Lauri
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84907
_version_ 1826225759594741760
author Suomela, Lauri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomela, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomela, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomela, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää suomalaisten lukiolaisten liikunta- tai urheilusisältöjen käyttöä sosiaalisessa mediassa ja sitä, miten he kokevat sisältöjen vaikuttavan heidän liikuntakäyttäytymiseensä. Aineisto kerättiin joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana. Tutkielman aineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 325 lukiolaista yhdestä länsisuomalaisesta lukiosta. Tutkielman aineisto analysoitiin ristiintaulukointia sekä khiin neliötestiä (χ2) käyttämällä. Noin kaksi kolmasosaa lukiolaisista (70 %) ilmoitti hakevansa sosiaalisesta mediasta liikunta- tai urheilusisältöjä. Suosituimpina hakuina olivat treeni-, laji- ja urheiluvideot. Tytöt ja pojat erosivat osittain hakujen ja sosiaalisen median alustojen käytön suhteen. Pojat käyttivät useammin YouTubea ja hakivat urheiluvideoita, artikkeleita ja uutisia tyttöjä useammin, kun taas tytöt käyttivät useammin Instagramia ja hakivat treenivideoita poikia useammin. Lukiolaiset, jotka ilmoittivat olevansa fyysisesti aktiivisimpia, ilmoittivat myös hakevansa liikunta- tai urheilusisältöjä useammin kuin vähemmän liikkuvat. Yli puolet lukiolaisista (58 %) arvioi, että sosiaalisen median liikunta- tai urheilusisällöt vaikuttavat heidän liikuntakäyttäytymiseensä. Heistä melkein kaikki kokivat vaikutuksen olevan liikunnan määrää lisäävä ja yli puolet koki vaikutuksen olevan ennemminkin liikuntaan kannustava kuin painostava. Kuitenkin tytöt kokivat sosiaalisen median sisällöt painostavina poikia useammin. Lukiolaiset, jotka ilmoittivat liikkuvansa useammin fyysisesti rasittavasti, kokivat useammin sosiaalisen median liikunta- tai urheilusisältöjen vaikuttavan heidän liikuntakäyttäytymiseensä sekä vaikutuksen olevan useammin kannustava kuin painostava. Suurin osa lukiolaisista (92 %) koki, että sosiaalista mediaa voi hyödyntää liikuntakäyttäytymisen edistämisessä. Lukiolaisista yli puolet (60 %) arvioi käyttävänsä sosiaalista mediaa yli neljä tuntia päivittäin. Sosiaalisen median toistuvaa ja ongelmallista käyttöä voidaan pitää haitallisena, sillä se altistaa negatiivisille terveys vaikutuksille (Paakkari ym. 2021). Kuitenkin on tärkeä huomata, että nuoret pyrkivät käyttämään sosiaalista mediaa myös hyvinvointinsa edistämiseen, esimerkiksi liikunta- tai urheilusisältöjä etsien. Ei siis voi yksiselitteisesti ajatella, että sosiaalisen median vaikutukset olisivat pelkästään haitallisia liikkumisen näkökulmasta. Jatkossa tulee tutkia lisää sitä, miten sosiaalista mediaa voisi hyödyntää liikuntakäyttäytymisen edistämisessä.
first_indexed 2023-01-11T21:04:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomela, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-01-11T06:57:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-01-11T06:57:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84907", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten lukiolaisten liikunta- tai urheilusis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sosiaalisessa mediassa ja sit\u00e4, miten he kokevat sis\u00e4lt\u00f6jen vaikuttavan heid\u00e4n liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin elektronisella kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 325 lukiolaista yhdest\u00e4 l\u00e4nsisuomalaisesta lukiosta. Tutkielman aineisto analysoitiin ristiintaulukointia sek\u00e4 khiin neli\u00f6testi\u00e4 (\u03c72) k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4.\nNoin kaksi kolmasosaa lukiolaisista (70 %) ilmoitti hakevansa sosiaalisesta mediasta liikunta- tai urheilusis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Suosituimpina hakuina olivat treeni-, laji- ja urheiluvideot. Tyt\u00f6t ja pojat erosivat osittain hakujen ja sosiaalisen median alustojen k\u00e4yt\u00f6n suhteen. Pojat k\u00e4yttiv\u00e4t useammin YouTubea ja hakivat urheiluvideoita, artikkeleita ja uutisia tytt\u00f6j\u00e4 useammin, kun taas tyt\u00f6t k\u00e4yttiv\u00e4t useammin Instagramia ja hakivat treenivideoita poikia useammin. Lukiolaiset, jotka ilmoittivat olevansa fyysisesti aktiivisimpia, ilmoittivat my\u00f6s hakevansa liikunta- tai urheilusis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 useammin kuin v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvat. \nYli puolet lukiolaisista (58 %) arvioi, ett\u00e4 sosiaalisen median liikunta- tai urheilusis\u00e4ll\u00f6t vaikuttavat heid\u00e4n liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Heist\u00e4 melkein kaikki kokivat vaikutuksen olevan liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4 ja yli puolet koki vaikutuksen olevan ennemminkin liikuntaan kannustava kuin painostava. Kuitenkin tyt\u00f6t kokivat sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6t painostavina poikia useammin. Lukiolaiset, jotka ilmoittivat liikkuvansa useammin fyysisesti rasittavasti, kokivat useammin sosiaalisen median liikunta- tai urheilusis\u00e4lt\u00f6jen vaikuttavan heid\u00e4n liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4 sek\u00e4 vaikutuksen olevan useammin kannustava kuin painostava. Suurin osa lukiolaisista (92 %) koki, ett\u00e4 sosiaalista mediaa voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymisen edist\u00e4misess\u00e4.\n\nLukiolaisista yli puolet (60 %) arvioi k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 sosiaalista mediaa yli nelj\u00e4 tuntia p\u00e4ivitt\u00e4in. Sosiaalisen median toistuvaa ja ongelmallista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 haitallisena, sill\u00e4 se altistaa negatiivisille terveys vaikutuksille (Paakkari ym. 2021). Kuitenkin on t\u00e4rke\u00e4 huomata, ett\u00e4 nuoret pyrkiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosiaalista mediaa my\u00f6s hyvinvointinsa edist\u00e4miseen, esimerkiksi liikunta- tai urheilusis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 etsien. Ei siis voi yksiselitteisesti ajatella, ett\u00e4 sosiaalisen median vaikutukset olisivat pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n haitallisia liikkumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Jatkossa tulee tutkia lis\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten sosiaalista mediaa voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymisen edist\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-01-11T06:57:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-01-11T06:57:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasis\u00e4ll\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilusis\u00e4ll\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten liikunta- ja urheilusis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6 sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202301111242", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84907
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7d2bdb87-ff11-41e6-b222-86a4516e0f83\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202301111242.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomela, Lauri Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa liikuntakäyttäytyminen liikuntasisällöt urheilusisällöt Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta sosiaalinen media nuoret lukiolaiset media fyysinen aktiivisuus mediankäyttö
title Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_full Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_short Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_sort lukiolaisten liikunta ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
title_txtP Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
topic liikuntakäyttäytyminen liikuntasisällöt urheilusisällöt Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta sosiaalinen media nuoret lukiolaiset media fyysinen aktiivisuus mediankäyttö
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta liikuntakäyttäytyminen liikuntasisällöt lukiolaiset media mediankäyttö nuoret sosiaalinen media urheilusisällöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84907 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301111242
work_keys_str_mv AT suomelalauri lukiolaistenliikuntajaurheilusisältöjenkäyttösosiaalisessamediassa