Mupe-opettajien kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa

Tässä tutkimuksessa kartoitin musiikin perusteiden opettajien kokemuksia musiikkiteknologiasta opetuksessa sekä opetuskäytänteiden muutoksia ajasta ennen COVID-19-pandemiaa nykyhetkeen. Tarkastelin tutkimuksessa musiikkiteknologisten sovellusten käyttöä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen musiikkiopistoissa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtanen, Väinö
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84875
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa kartoitin musiikin perusteiden opettajien kokemuksia musiikkiteknologiasta opetuksessa sekä opetuskäytänteiden muutoksia ajasta ennen COVID-19-pandemiaa nykyhetkeen. Tarkastelin tutkimuksessa musiikkiteknologisten sovellusten käyttöä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen musiikkiopistoissa, vertaillen etäopetuksen ja lähiopetuksen opetuskäytänteitä. Toteutin tutkimuksen kyselynä, josta yhdeksän oli määrällisiä kysymyksiä ja kaksi laadullisia. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 opettajaa, joista 24 vastausta käytin kvalitatiivisessa analyysissani. Teoreettisena viitekehyksenä toimii musiikkiteknologiaan liittyvä aiempi tutkimus, Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017 sekä kohdealueen musiikkiopistojen opetussuunnitelmat. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada realistinen kuva musiikkiteknologian käytön nykytilasta ja selvittää etäopetuksen muokkaamia opetusmetodeja Etelä-Suomen musiikkiopistoissa. Musiikkiteknologisten sovellusten käyttö edistää monipuolisuutta, itsenäistä toimijuutta ja yhteistoiminnallisuutta musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimuskysymykseni ovat, minkälaisia kokemuksia musiikin perusteiden opettajilla on musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä miten musiikin perusteiden opettajien opetuskäytänteet ovat muuttuneet ajalta ennen etäopetusta tähän päivään. Tutkimuksesta selvisi, että opettajilla on pääosin myönteisiä kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä musiikkiteknologiaa käytetään edelleen lähiopetuksessa kohtuullisen paljon. Musiikkiteknologian käytön vähäisyys liittyi opettajien perehtyneisyyden puutteeseen ja taloudellisten resurssien vähäisyyteen. Teknologia kehittyy ja sen käyttö lisääntyy vuosi vuodelta, joten siihen liittyvät uudet tutkimukset, taloudelliset panostukset ja opettajien täydennyskoulutukset ovat tarpeellisia.