Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja millaista pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat alle 3-...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokela, Tessa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84668
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja millaista pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tällä tutkimuksella on pyritty lisäämään tietoa siitä, mitkä ovat pedagogista suunnittelua edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat kehittäisivät pedagogista suunnittelua alle 3- vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on siis ollut lisätä tietoisuutta alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikasta ja sen suunnittelusta. Tutkimus toteutettiin Suomessa vuosien 2019-2021 aikana. Tutkimus on laadullinen, sisältäen fenomenologisia piirteitä. Aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä työskentelevää tai työskennellyttä varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin periaattein. Tutkimukseen osallistuneet opettajat liittivät pedagogiseen suunnitteluun erityisesti koulutuksen tuoman asiantuntijuuden ja yhteistyön lasten vanhempien sekä oman tiimin kanssa. Opettajat kuvailivat suunnittelevansa lasten varhaiskasvatuksen aloitusta, arjen tilanteita sekä ohjattuja tuokioita. Tutkimus osoitti opettajien pitävän alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa merkittävänä ja toivovan sille enemmän arvostusta ja huomiota jo niin opettajaksi opiskeltaessa kuin työelämässä lisäkoulutuksien, resurssien lisäämisen ja vertaistuen muodossa.