Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien
kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja millaista pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Lisäksi tällä tutkimuksella on pyritty lisäämään tietoa
siitä, mitkä ovat pedagogista suunnittelua edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä sekä
miten varhaiskasvatuksen opettajat kehittäisivät pedagogista suunnittelua alle 3-
vuotiaiden lasten ryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on siis ollut lisätä tietoisuutta alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikasta ja sen suunnittelusta.
Tutkimus toteutettiin Suomessa vuosien 2019-2021 aikana. Tutkimus on
laadullinen, sisältäen fenomenologisia piirteitä. Aineistonkeruu toteutettiin
haastattelemalla kahdeksaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä työskentelevää tai työskennellyttä varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin periaattein.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat liittivät pedagogiseen suunnitteluun
erityisesti koulutuksen tuoman asiantuntijuuden ja yhteistyön lasten vanhempien sekä oman tiimin kanssa. Opettajat kuvailivat suunnittelevansa lasten varhaiskasvatuksen aloitusta, arjen tilanteita sekä ohjattuja tuokioita. Tutkimus
osoitti opettajien pitävän alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa merkittävänä ja toivovan sille enemmän arvostusta ja huomiota jo niin opettajaksi opiskeltaessa kuin
työelämässä lisäkoulutuksien, resurssien lisäämisen ja vertaistuen muodossa.
|